Regenerare urbană – Zona Piața Traian
Consultare publică 26 sept - 23 oct. 2022
Piața Traian
În tradiţia oraşului european, piaţa centrală reprezintă principalul loc de întâlnire, manifestare, recreere şi comunicare pentru locuitorii săi. Proiectul preia ca prime obiective aceste principii confirmate istoric şi cultural şi le deserveşte în toată amploarea şi complexitatea pe care o presupun.
Pieţele istorice ale oraşelor europene, printre cele mai importante atracţii turistice contemporane, sunt amenajate după reguli stabilite odată cu apariţia lor: largi suprafeţe pavate accesibile pietonilor, flexibilitate funcţională, libertate de mişcare şi limitarea la maximum a obstacolelor spaţiale (de ex. intrările în toaleta publică, firide, garduri metalice etc.) pentru punerea în valoare a monumentelor.
Pentru o mai bună accesibilitate și flexibilitate a suprafeței pieței, se propune înlocuirea pavajului existent care va fi refolosit în alte zone din proiect cu plăci din piatră naturală de format mare. Ideea caroiajului existent va fi păstrată, având și un rol funcțional prin dispunerea elementelor de infrastructură tehnică pentru evenimente.
Prin eliminarea traficului auto general (cu excepția riveranilor) și prin reorganizarea parcărilor, se permite extinderea și unificarea zonelor pietonale din piață.Astfel crește libertatea de mișcare pentru pietoni și bicicliști și se câștigă spațiul necesar amplasării teraselor gastronomice.
Arborii maturi și jardinierele de pe latura sudică se păstrează, constituind o zonă importantă de socializare și repaos, umbrită și accesibilă tuturor.
Măsura eliminării legăturii auto între strada Zăvoi și strada Anton Pann permite reintegrarea și reunificarea pieței cu frontul estic și biserica Sârbească.
Demontarea gardurilor metalice ar permite o mai bună relaționare a pietonilor cu monumentele din piață, arborii maturi existenți se păstrează.
Colțul nord-estic al pieței se activează prin amplasarea unei fântâni arteziene ludice, accesibile, cu jeturi care invită copiii sa interacționeze cu apa. Plantarea unui pachet consistent de arbori contribuie la îmbunătățirea microclimatului în timpul verii.
Sub aliniamentul de arbori propus pe latura nordică, terasele gastronomice intercalate cu locuri de șezut publice se bucură de perspectiva asupra pieței și de umbră.
Pietonalizarea pieţei şi reunificarea ei spaţială activează repere istorice şi tradiţii ale cartierului Fabric, într-o formă contemporană, nonmuzeală şi strâns legată de viaţa oraşului. Caracterul liber şi continuu al spaţiului, reţinerea formală a amenajărilor pun în valoare varietatea arhitecturii. Activităţile şi scenariile diverse devin posibile datorită propunerii de amenajare, flexibilă și variată reluând în formă contemporană, tradiţia şi – parţial – configuraţia târgurilor care aveau loc aici: pieţe volante, târguri, concerte şi proiecţii de film, diferite alte manifestări sociale.
Pentru a-ți exprima opinia este necesară crearea unui cont și autentificarea în platformă.
După parcurgerea acestor pași vei putea transmite opinia ta în secțiunea comentarii. Toate opiniile primite vor fi centralizate și transmise echipei de proiectare. În data de 10 octombrie va avea loc o dezbatere împreună cu echipa de proiectare pentru discutarea opiniilor primite până la data respectivă. Dezbaterea va avea loc la Palatul Ștefania, Piața Romanilor nr 1, de la ora 17:30 și este găzduită în cadrul BETA - Bienala timișoreană de arhitectură.
Ne rezervăm dreptul de a șterge comentariile care conțin limbaj licențios.
Lista susținerilor
Raportează o problemă
Este acest conținut neadecvat?
Închide dezbaterea
Care este rezumatul sau concluzia acestei dezbateri?
10 comentarii
Propunerea este foarte buna: aducerea umbrei in zona de nord-est a pietei va fi foarte apreciata in zilele toride de vara. As sugera insa ceva mai mult realism in randari: stalpii de tramvai de pe latura vestica sunt mai rari decat in realitate, la fel ca cei din interectia liniilor de tramvai. Totodata nu reiese din randare solutia iluminarii laturii de nord (nici stalpi, nici felinarele suspendate de la intrarea in cladirile de pe acea parte).
Conversație cu Tiberiu
Nu am auzit nimic despre un studiu de trafic.
Restrictionarea navetismului urban prin Piata Traian, duce la transferul acestuia pe inelul 3 de circulatie unde va intra in conflict cu transportul public prin cresterea traficului rutier motorizat pe acest tronson si ocuparea liniei cale de tramvai care se afla in carosabil.
Blocarea tramvaielor in trafic NU este sustenabila pentru transportul public si nici pentru cetateni.
Nu doar că n-ai auzit, dar nu s-a spus nimic. Mai mult, în descrierea situației existente / listarea principalelor disfuncționalități avute în vedere, subiectul traficului nu este menționat în nici un fel.
Vezi secțiunea "Situația existentă" disponibilă aici: https://decidem.primariatm.ro/processes/ConsultareTraian22
Și unele dintre problemele menționate sunt luate din cărți "suprafețe carosabile supradimensionate, delimitate și organizate deficitar, care conduc fie la viteze mari de deplasare, fie la parcarea nereglementată". Nimeni nu circulă cu viteză prin zona Pieței Traian pentru că starea căilor de rulare este extrem de proastă și nu permite asemenea comportamente, chiar dacă ar exista intenții.
A fost mentionat de cateva ori in cadrul discutiei de la prezentarea din 26/09 importanta etapizarii lucrarilor. Mesajul din public a fost clar: toata lumea e constienta ca va fi deranj si ca o perioada lucrurile nu vor functiona asa cum sunt obisnuiti dar e de dorit ca aceasta perioada sa fie cat mai scurta si predictibila. Este necesar ca la dezbaterea din octombrie sa prezentati un plan/propunere de etapizare a lucrarilor care sa clarifice lucrurile iar publicul sa inteleaga ca "pe strada mea voi avea sant in fata casei 6 luni, probabil intre octombrie 2024 si aprilie 2025". Principiile care trebuiesc urmate sunt intuitive:
- toata lume va putea accesa proprietatea/magazinul in orice moment (sa intre in cladire),
- acolo unde afacerile vor fi deranjate (cel mai probabil aprovizionarile) acest lucru sa se faca un timp foarte scurt (maxim 6 luni) si anuntat in avans ca oamenii sa se poata pregati.
(continua mai jos)
(continuare din comentariul anterior)
Ar fi util ca pe perioada lucrarilor municipalitatea sa ofere reduceri de taxe si impozite locale locuitorilor, proprietarilor si celor care au afaceri in perimetrul lucrarii, iar acestea sa mearga pana la gratuitate/scutire dupa depasirea termenilor asumati. Cu alte cuvinte asa cum functioneaza schema 200%-500% sa existe o schema -50% - - 100% care sa usureze povara financiara a celor din zona.
Tema de proiectare dată de Primărie către Proiectant este disponibilă undeva? Are cineva un link pe care-l poate împărtăși cu noi?
Un alt aspect important care va influenta durata lucrarilor este descarcarea arheologica. Presupun ca aceasta a fost facuta si in 2005 la ultima reabilitare si ca nu va fi necesara o refacere a ei in aceleasi situri, doar daca ar aparea elemente noi. Cum ne asiguram ca vor exista suficiente resurse pentru a scurta procesul de descarcare arhelogica si limita (reduce in timp) deranjul pentru locuitori si afacerile din zona?
Scriem din partea Bisericii Romano-Catolice din Traian MILLENNIUM. Am dori să primim informații legate de accesul cu mașinile către biserică, parcarea din fața bisericii, respectiv lateralul bisericii (sacristie) partea cu Shakespeare, deoarece în decursul unui an avem un tumult de evenimente atât religioase, cât și culturale (sfinte liturghii solemne cu prezența Episcopului Diecezan; cununii, botezuri, hramul bisericii, concerte cu participarea consulului Germaniei și Italiei; primirea somităților din străinătate: Germania, Austria, Elveția, Ungaria. Mulțumim anticipat
1.Pta Romanilor-str I L Caragiale-str.Dr Ghe Marinescu-Transformarea definitiva a străzilor ȋn str cu sens unic pentru fluidizarea traficului la orele ȋn care elevii intră/ies de la şcoala Gen şi liceu aparţinând de Lic. Teoretic“W.Shakespeare”,liceu cu două locaţii de intrare diferite.2Transformarea locurilor de parcare de pe raza clădirilor ȋn care funcţionează şcoala Genşi lic.“W.Shakespeare”,ȋn locuri de parcare cu timp de staţionare limitat.3.Existenţa unui refugiu special, adecvat, adaptat siguranţei copiilor, pentru staţia de plecare a autobuzelor şcolare, ȋn vecinătatea şcolii, respectiv piaţa Romanilor şi nu cum este ȋn prezent.4.Adaptarea timpilor de plecare a autobuzelor şcolare către casă astfel ȋncăt elevii să nu petreacă mult timp de la finalizarea orelor de curs.Ex:ȋn prezent ruta autobuzului şcolarS12,se pleacă din pta Traianla orele12:38;13:38;14:38;15:38,elevii finalizând cursurile la orele12:45,13:45,14:45,15:45, timp de aşteptare 53 minute,excesiv de „ȋndelungat”.
Ideea transformarii anumitor strazi in zone pietonale este foarte buna insa trebuie evitat un dezastru prin punerea ei in practica in ceea ce priveste partea rutiera. Va rog sa procedati inainte de toate la 2 lucruri. Primul este realizarea unui studiu de trafic, vedeti concret cite masini strabat ziilnic str.Dacilor, Anton Pann, C.Negruzzi, Constantin Titel Petrescu. 2. Numarati cite masini sint parcate in prezent pe aceste strazi si faceti un calcul in ce masura pot fi parcate pe strazile adiacente. Estimati impactul punerii in practica al acestui plan si posibilitatea de a transforma in chin viata locatarilor din strazile vecine gen Zlatna, Abrud, Vidra, Bicaz, sufocarea traficului rutier in zona la orele de virf si nu numai, blocarea accesului la scoala Shakespeare si catedrala Millenium
Se încarcă comentariile...