Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a municipiului Timișoara și a zonei urbane funcționale
Consultare 15 - 29 noiembrie
OBIECTIV STRATEGIC O3
13.3 OBIECTIV STRATEGIC O3 – MOBILITATEA ACTIVĂ ȘI CĂLĂTORIILE CU TRANSPORTUL PUBLIC ecologic însumând PESTE 70% DIN DEPLASĂRILE COTIDIENE DIN MUNICIPIUL TIMIȘOARA ȘI ZUF ÎN ANUL 2030
Descriere obiectiv strategic | Dezvoltarea mobilității urbane în municipiul Timișoara și ZUF se bazează pe principii clare și ferme de schimbare a comportamentului de deplasare și folosirea mijloacelor alternative de deplasare cu scopul de a reduce GES, de a eficientiza deplasările și de a reduce timpul de călătorie. Prin acest obiectiv, deplasările nemotorizate devin o prioritate pentru municipiul Timișoara și ZUF, iar transportul public devine principalul mod de navetă în aria de influență a municipiului.
13.3.1.OBIECTIV SPECIFIC OS3.1 – MUNICIPIUL TIMIȘOARA CONECTAT LA O REȚEA TEN-T COMPLETĂ ȘI FUNCȚIONALĂ
Acest obiectiv urmărește asigurarea conectivității Timișoarei cu Europa Centrală și consolidarea rolului său de nod logistic multimodal (rutier, feroviar, naval și aerian), atât la nivel național, cât și internațional prin asigurarea accesului rapid la rețeaua centrală TEN până în 2030 și transformarea amalgamului actual de căi de comunicații într-o rețea integrată și de înaltă calitate. Căile de comunicații rutiere vor fi extinse și cele existente vor fi modernizate, prin asigurarea infrastructurii de încărcare și de realimentare necesare pentru combustibilii alternativi pentru transport și prin măsuri de creștere a siguranței în trafic. Vor fi promovate cu prioritate investițiile în vederea creșterii multimodalității prin realizarea de noduri de transbordare și terminale multimodale pentru călători iar transportul aerian va fi integrat cu celelalte modalități de transport prin conectarea aeroportului Traian Vuia cu transportul feroviar (și feroviar de mare viteză) și rutier, atât pentru pasageri cât și pentru marfă.
Acest obiectiv va fi operaționalizat prin intermediul următoarelor direcții de acțiune:
D3.1.1. Extinderea și modernizarea sistemului de transport rutier de mare viteză, parte a culoarelor TEN-T;
D3.1.2 Extinderea și modernizarea sistemului și a legăturilor de mare viteză pe cale ferată aferente culoarelor TEN-T;
D3.1.3 Construirea/modernizarea de terminale multimodale și dezvoltarea unei rețele integrate de căi de comunicații (aerian, rutier, naval, feroviar).
13.3.2. OBIECTIV SPECIFIC OS3.2 – SISTEM RUTIER PERFORMANT, MODERNIZAT ȘI OPTIMIZAT ÎN ZUF
Prin acest obiectiv se urmărește închiderea și extinderea inelelor rutiere interioare municipiului Timișoara, predominant în partea de vest și nord a orașului. Totodată, se urmărește modernizarea și ierarhizarea tramei stradale în localitățile adiacente municipiului.
De asemenea, pentru reducerea presiunii asupra rețelei se va avea în vedere prin acest obiectiv crearea unei rețele de parcări Park&Ride, precum și a unei rețele de parcări multietajate construite în puncte cheie precum centrele de birou sau cartierele de locuințe colective.
Acest obiectiv va fi operaționalizat prin intermediul următoarelor direcții de acțiune:
D3.2.1 Închiderea inelului II prin legături supraterane sau subterane peste râul Bega și pachetul de linii de cale ferată;
D3.2.2 Extinderea inelelor III și IV în zona de nord și est pentru completarea rețelei radiale;
D3.2.3 Optimizarea sistemului de parcări și crearea unei rețele de Park&Ride;
D3.2.4 Modernizarea și ierarhizarea tramei stradele din ZUF.
13.3.3.OBIECTIV SPECIFIC OS3.3 – SISTEM DE TRANSPORT PUBLIC PERFORMANT DESERVIND 90% DIN POPULAȚIA ZUF ȘI CU O FRECVENȚĂ DE MAXIMUM 15 MINUTE LA ORELE DE VÂRF
Obiectivul își propune construirea, modernizarea și extinderea transportului public de mare capacitate (tramvai troleibuz) pentru ca acesta să devină o alternativă viabilă pentru un procent cât mai mare de cetățeni. Totodată, prin acest obiectiv, se propun proiecte care să conducă la viabilitate trenului metropolitan la nivel regional (a doua și a treia coroană de localități).
Acest obiectiv va fi operaționalizat prin intermediul următoarelor direcții de acțiune:
D3.3.1 Modernizarea infrastructurii feroviare (șine de tren și gări/halte) și crearea de noduri intermodale ca bază pentru dezvoltarea urbană;
D3.3.2 Optimizarea transportului public și prioritizarea deplasărilor cu acesta;
D3.3.3 Prioritizarea transportului public metropolitan ca alternativă la deplasările de navetă cu autovehiculul.
13.3.4. OBIECTIV SPECIFIC OS3.4 – REȚEA VELO ȘI PIETONALĂ DE NIVEL MUNICIPAL FORMATĂ DINTR-O GRILĂ DE 600M ÎNTRE CONEXIUNI ȘI CONEXIUNI VELO OPTIME CĂTRE PERIURBAN PENTRU NAVETISM ȘI LOISIR
Acest obiectiv are ca scop stabilizarea municipiului Timișoara ca nod ciclo-turistic la nivel regional și internațional prin punerea în valoare a culoarului verde-albastru Bega și legarea acestuia la Eurovelo 6 și 13. De asemenea, se propune extinderea și punerea în siguranță a rețelei velo actuale prin configurarea corectă a intersecțiilor și a pistelor de biciclete, dar și extinderea și eficientizarea rețelei și crearea unei structuri de ochiuri de circulație de maximum 600m, cu scopul ca aceasta să fie folosită atât la startul călătoriei, cât și la finalul acesteia, pentru a asigura deplasarea sigură și eficientă pe „ultimul kilometru”. Totodată obiectivul urmărește dezvoltarea zonelor pietonale nu doar în centrul orașului, dar și în zonele de cartiere, aceste operațiuni devenind procese de regenerare urbană cu scopul de a crea o rețea complexă de trasee pietonale viabile.
Acest obiectiv va fi operaționalizat prin intermediul următoarelor direcții de acțiune:
D3.4.1 Extinderea culoarului verde-albastru Bega către localitățile din ZUF și conectarea acestuia cu EuroVelo;
D3.4.2 Extinderea rețelei de piste de biciclete în aria ZUF, pe direcțiile perpendiculare canalului verde-albastru Bega;
D3.4.3 Reconfigurarea, densificarea și punerea în siguranță a rețelei de biciclete și crearea facilităților conexe (parcări securizate, puncte de self-service, etc.);
D3.4.4 Extinderea sistemului de bike-sharing și crearea de parcări de tip Park&Bike;
Pentru a-ți exprima opinia este necesară crearea unui cont și autentificarea în platformă. După parcurgerea acestor pași vei putea transmite opinia ta în secțiunea comentarii. Toate opiniile primite vor fi centralizate și transmise echipei de proiectare.
Ne rezervăm dreptul de a șterge comentariile care conțin limbaj licențios.
Lista susținerilor
Raportează o problemă
Este acest conținut neadecvat?
Închide dezbaterea
Care este rezumatul sau concluzia acestei dezbateri?
5 comentarii
Susțin orice inițiativă de îmbunătățire a infrastructurii de transport alternativ atât în calitate de șofer cât și de biciclist și pieton. Singurul mod de a reduce traficul de mașini este să reduci numărul de mașini în trafic.
Consider că primăria nu trebuie să se teamă să aplice măsuri neplăcute inițial pentru șoferi, de exemplu măsuri de “calmare” a traficului (intersecții elevate benzi îngustate, asfalt zgomotos), măsuri de descurajare a călătoriilor neesențiale cu mașina (taxe de parcare mărite pentru non-rezidenți, limitare timpului de staționare în zona centrală), favorizarea transportului în comun și cu bicicleta (înlocuirea benzilor de circulație cu benzi exclusiv pentru transport în comun/biciclete).
În mod special aș dori să văd o schimbare radicală când vine vorba de prioritizarea infrastructurii de biciclete în tot orașul, acum marea majoritate a pistelor din oraș fiind o improvizație penibilă, trotuare pictate, menite doar să-i țină pe biciliști din calea mașinilor.
Conversație cu Jan Kowalski
Pentru a face transportul public mai atrăgător propunem că trebui să fie extinderea și îmbunătățirea rețelei de transport în comun, inclusiv autobuze, tramvaie și troleibuze. Este esențial să creștem atât numărul de linii, cât și frecvența de circulație, astfel încât cetățenii să poată beneficia de un serviciu rapid și convenabil.
De asemenea, sugerez conectarea acestor mijloace de transport într-un sistem unitar și bine pus la punct, care să permită schimburi eficiente între diferitele linii.
Înainte de a aplica restricții pentru traficul auto, ar fi benefic să implementăm acest sistem modernizat de transport metropolitan. Pentru a încuraja utilizarea acestuia, vă sugerăm să luați în considerare oferirea serviciului gratuit într-o primă etapă. Aceasta ar putea fi o măsură temporară pentru a stimula interesul și obișnuirea locuitorilor cu noul și îmbunătățitul sistem de transport.
Sunt complet de acord cu propunerea de îmbunătățire și eficientizare a sistemului de transport în comun.
Însă nu sunt de acord cu afirmația “Înainte de a aplica restricții pentru traficul auto, ar fi benefic să implementăm acest sistem modernizat de transport metropolitan.”. Sunt nenumărate studii (vezi The Downs-Thomson Paradox https://www.jstor.org/stable/42748190) care arată clar că nu poți îmbunătății traficul auto fără să îmbunătățești întâi traficul de transport în comun ele fiind strâns legate. În alte cuvinte, degeaba ai cel mai avansat sistem de transport în comun dacă el e blocat în același trafic cu mașinile, trebuie restricționat traficul auto și prioritizat transportul public. Legat de măsurile de încurajare, este clar că poți chiar oferi bani oamenilor ca să folosească transportul în comun (cea ce în mod indirect se și întâmplă deja, mersul cu mașina fiind mult mai scump decât cu bus-ul), ei tot cu mașinile vor merge, atâta timp cât e mai convenabil și la fel de rapid.
Ne bucuram ca vedem ca in sfarsit inelele III si IV in zona de est beneficiaza de o oarecare atentie, insa din pacate nu am observat in spatiul public nimic concret cu privire la aceste proiecte. Din pacate sunt la fel de critice ca si pasajul Solventul in conditiile in care zona Modern, cuprinzand Calea Lugojului, zona strazii Orastie si mai nou Aleea Padurea Verde sunt efectiv blocate (sufocate este putin spus). Toate acestea in contextul in care Aleea Padurea Verde preia acum si descarca o buna parte din Dumbravita (situatie absolut anormala) pentru moment. O astfel de descarcare isi are sensul cu inelul intregit, dar nu astazi, cand solutia prezenta mai rau sufoca toata zona.
Consider că fluidizarea traficului în Timișoara este importantă, astfel încât OS3.2 și direcțiile aferente de acțiune sunt binevenite și utile în peisajul urban timișorean. De asemenea, consider esențial pentru Timișoara și obiectivul strategic O4, legat de extinderea suprafețele plantate, modernizarea spațiilor verzi urbane și crearea culoarelor verzi-albastre (cuprinse în OS4.4).
Ce mă îngrijorează însă este în ce măsură aceste obiective strategice se vor coordona unele cu altele și aplica efectiv? Mă refer aici la Inelul IV de circulație al cărui ultim traseu propus, pe tronsonul H, urmează cursul râului Behela pe segmentul Strada Rozelor – Pădurea Verde. Behela, pe acest tronson, reprezintă unicul coridor verde-albastru care leagă cele două mari zone verzi ale Timișoarei – Bega și Pădurea Verde. Închiderea Inelului IV de circulație este foarte importantă și există și alte opțiuni pentru tronsonul H, ca orașul să aibă atât coridorul ecologic Behela, cât și Inelul IV.
Se încarcă comentariile...