Pădurea Verde - pădure-parc
Consultare privind conceptul de transformare în pădure-parc
La nivel de strategie de dezvoltare verde-albastra, e important să se păstreze și să fie încurajată prin proiecte viitoare o conectare a zonelor naturale verzi și pădurilor din împrejurimile Timișoarei prin trasee de ciclo-turism care pot fi dezvoltate de-a lungul cursurilor de apă naturale și a culoarelor verzi-albastre. Astfel, se pot dezvolta culoare ecologice radiale care pornesc din Pădurea Verde către spațiile verzi din teritoriu, sau concentrice sub forma unor circuite în jurul zonei metropolitane. Aceste trasee cicloturistice conectează Pădurea Verde cu pădurile din teritoriu și în același timp permit migrarea animalelor sălbatice din teritoriu între zonele naturale verzi astfel menținând un echilibru al biodiversității. Aceste trasee ciclo-turistice pot deschide apetitul pentru explorarea naturii din regiune și pot asigura un tranzit verde într-un oraș care se aglomerează tot mai mult pe măsură ce crește constant. Conectarea Pădurii Verzi cu zone naturale verzi la nivel metropolitan are un rol important atât pentru o dezvoltare a rețelei verzi-albastre care poate să asigure reziliența mai mare a orașului cât și o mobilitatea coerentă și sustenabilă care poate să asigure conservarea biodiversității și a culoarelor ecologice utilizate și de animale sălbatice.
Situația propusă a infrastructurii auto prin PUG Timișoara, PUG Dumbrăvița și PUG Ghiroda prevede realizarea inelului IV limitrof pădurii în partea Sudică, și a unui drum local major pe toată latura Nord Estică a Pădurii. Acestea împreună cu vecinătatea căii ferate pe latura Estică a pădurii reprezintă conflicte ale contextului limitrof. Situația existentă a infrastructurii de transport în comun oferă posibilitatea unui acces mai facil dinspre Vest. Accesul din Sud este deservit de stația din apropierea Muzeului Satului. Extinderea mai multor linii de bus spre această stație terminus ar putea răspunde mai bine nevoii de acces dinspre Timișoara. Accesul feroviar dinspre Nord-Est se realizează prin stația Giarmata-Vii și va putea deveni un mijloc de transport în comun mai frecventat datorită realizării unei noi stații de tren pe latura Estică. Prin realizarea infrastructurii auto propusă la Sud (inelul IV) și la Nord vor aduce oportunități de accesibilitate prin înființarea unor noi linii și stații de bus.
Noile artere auto din Sud și Nordul pădurii vor produce niște bariere în accesibilitatea pădurii. Inclusiv zona industrială din Sud are un efect de barieră pentru accesibilitatea dintre oraș și pădure. La Est pădurea se invecinează cu linia de tren și drum auto care au același efect de barieră pentru accesibilitatea în pădure. În plus culoarele de migrare a animalelor vor fi amenințate de prezența acestora. Situația cea mai fericită este în vecinătatea de Vest unde viitorul drum va avea caracter pietonal cu acces doar pentru riverani.
Cele mai avantajate de un acces pietonal facil în Pădurea Verde sunt localitățile învecinate Timișoarei, Dumbrăvița, Giarmata-Vii și Ghiroda. Odată cu dezvoltarea urbană din jurul Pădurii Verzi va crește nevoia de tranzitare / traversare velo a acesteia și nevoia de acces velo spre aceasta.