Co-design al Strategiei Smart City și Transformare Digitală Timișoara 2021-2027
Proces de co-design smart city
Etape ale procesului
-
113-08-2021 - 16-08-2021
Primul atelier al Grupului de Coordonare
Pentru cele două ateliere dedicate Grupului de Coordonare, în calitatea sa de inițiator și ”think tank” pentru strategie, am ales metoda ”Goal Oriented Planning”, în vederea creionării ipotezelor de fundamentare a strategiei. Astfel, ca urmare a primului atelier, am evidențiat elementele viziunii, obiectivele și impactul așteptat al strategiei.
Întrebările cheie ale primului atelier au fost:
Q1: Ce ne dorim de la această sesiune ?
Q2: De ce ne aflăm aici ? Ce ne motivează ?
Q3: De ce Smart City Timișoara ?
Q4: Ce se întâmplă dacă nu elaborăm și implementăm o astfel de strategie pentru oraș ?
Q5: Dacă luați în considerarea perspectiva smart city în calitate de profesionist din cadrul organizației pe care o reprezentați, ce oportunități pentru cetățeni și mediul economic considerați că pot fi realizate prin această strategie ?
Q6: Unde ajungem / ce obținem dacă toate aceste oportunități se realizează ?
Q7: Ce putem face pentru a atinge rezultatele pe care le-am menționat ca răspunsuri la Q6 ? Care este ”răspunsul potențial al orașului” ?
La final am revizitat așteptările inițiale și am decis ce vom prelua pentru a fi soluționat în al doilea atelier.
-
206-09-2021 - 20-09-2021
Prima consultare online cu actorii locali
Obiectivul acestei prime etape de consultare online cu stakeholderii este de a colecta opiniile profesionistilor din diverse medii – antreprenorial (start-up-uri, IMM-uri si corporatii), academic, financiar, cercetare, administratie publica, organizatii de suport pentru afaceri (incubatoare, acceleratoare, parcuri tehnologice sau clustere), societate civila, liber profesionisti – asupra ipotezelor de construire a viziunii si obiectivelor Strategiei Smart City si Transformare Digitala 2021-2027, conturate pe parcursul primului atelier al Grupului de coordonare.
Termenul de stakeholderi, preluat ca atare din limba engleza, defineste "partile interesate", cele care sunt afectate sau afecteaza in egala masura o initiativa de schimbare la nivel de comunitate, in cazul specific al strategiei noastre.
-
316-09-2021 - 17-09-2021
Al doilea atelier al Grupului de Coordonare
Pe parcursul acestei sesiuni interactive, am construit, în mod structurat și etapizat, clustere de contribuții din partea fiecărei organizații reprezentate, pe care mai apoi le-am grupat sub formă de posibile proiecte.
Întrebările cheie ale atelierului au fost:
Q1: Ce ne dorim de la această sesiune ?
Q2: Privind ”board”-ul cu obiective și acțiuni, și comparând această strategie încă în formă ”brută”, cu viziunea organizației voastre, ce oportunități de colaborare vedeți ?
Q3: UNDE și CU CE doriți să contribuiți ?
Am solicitat contribuții exprimate în resurse umane, cunoaștere, rețea, dotări propria, niciodată ”bani”, deoarece banii nu garantează succesul unui proiect sau al unei inițiative.
Q3: Explicați contribuția fiecărei organizații !
Q4: Este acest cluster de contribuții un posibil proiect ? Ce titlu îi dați ? Ce buget este necesar pentru acest proiect ?
Este important regula ”celor 3 parteneri” – în mod ideal, un proiect are minim 3 parteneri, pentru a fi echilibrat. Bugetul se estimează conform reguli ”ochiul tâmplarului”, adică experiența celor implicați.
Q5: Pentru cine facem proiectele ?
Am ales 4 proiecte pentru care am realizat exercițiul de ”user design”. Am lucrat în 4 echipe care cumulează organizații în funcție de contribuțiile menționate la proiect, pe structura:
- Cine sunt grupurile tintă ale proiectului ?
- Ce nevoi au ele ?
- Ce le oferă proiectul ca răspuns la nevoi ?
Fiecare echipă a prezentat concluziile pentru fiecare proiect.
-
406-10-2021 - 27-10-2021
A doua consultare online cu actorii locali
Obiectivul celei de-a doua consultări online cu stakeholderii este de a intra în mai multe detalii, cum ar fi domeniile de aplicare smart city sau exemple de acțiuni care pot fi implementate prin strategie. Mai mult, vrem sa aflăm IDEILE tale pentru viitoare proiecte sau inițiative concrete.
Și de data aceasta, ne adresăm profesioniștilor din diverse medii – antreprenorial (start-up-uri, IMM-uri și corporații), academic, financiar, cercetare, administrație publica, organizații de suport pentru afaceri (incubatoare, acceleratoare, parcuri tehnologice sau clustere), societate civila sau liber profesioniști.
-
504-11-2021 - 05-11-2021
Eveniment de ideație
Am creat un format interactiv aparte pentru evenimentul din 4 noiembrie, în care vom dialoga și vom lucra împreună, pe parcursul a două secvențe de ”ideație”, care ne vor oferi ocazia de a modela, influența și extinde, în timp real, conținutul generat până acum prin intermediul procesului. Sesiunile vor fi dense, interactive, construite pe metode de inovare deschisă, și intens participative.
Pe parcursul sesiunilor de ideație am lucrat în cadrul a 7 focus grupuri, conform celor 7 ambiții ale viziunii strategiei, conturate și validate până în acest moment. Ne-am concentrat asupra ideilor de acțiuni și proiecte de smart city și transformare digitală, și a prioritizării acestora, precum și asupra rețelei de parteneri pe care va fi nevoie să o animăm, pentru implementarea cu impact optim a strategiei. Ca urmare a evenimentului de ideație, și a întregului proces de co-design a strategiei, secțiunea operațională a documentului va conține un traseu de implementare structurat pe ”proiecte strategice” de interes prioritar, precum și pe ”acțiuni deschise”, pentru care aportul de co-creare al partenerilor va fi esențial.
În deschiderea evenimentului de Ideație am marcat lansarea publică a platformei de guvernare locală și consultare a cetățenilor – DECIDEM, moment de referință în promovarea culturii participative a orașului Timișoara, și unul dintre proiectele pilot ale viitoarei Strategii Smart City și Transformare Digitală.
Secvența de ideație 1
Cele 3 etape:
1. Ce e nevoie să facem / ce acțiuni avem de întreprins pentru a atinge Ambiția 1 (respectiv celelalte, pentru fiecare focus grup)?
a. Participanții scriu ideile pe stickere, într-un cadran dedicat
2. Două axe – verticală ”prioritate”, orizontală ”fezabilitate / cât de ușor sau greu se pot pune în practică”
a. Participanții mută ideile și le poziționează, în cele 4 cadrane pre-stabilite și denumite în prealabil
3. Cum contribuie tehnologiile și soluțiile digitale la acțiunile noastre în vederea atingerii unui ecosistem vibrant de inovare ?
a. Participanții scriu ideile pe stickere, într-un cadran dedicat
Secvența de ideație 2
Cele 3 etape:
1. Cu cine realizăm Ambiția 1 (respectiv celelalte, pentru fiecare focus grup)? Numiți organizații sau tipuri de organizații, inclusiv numiți categorii care includ actori individuali (e.g. artiști)
a. Participanții scriu ideile pe stickere, într-un cadran dedicat
2. Două axe – verticală ”importanță”, orizontală ”capacitate de a inova / de a co-crea”
a. Participanții mută ideile și le poziționează, în cele 4 cadrane pre-stabilite și denumite în prealabil
3. Ce valoare vom crea pentru oraș și locuitorii săi, în 5 ani, după ce vom fi creat / vom avea deja Ambiția 1 realizată (respectiv celelalte, pentru fiecare focus grup) ?
a. Participanții scriu ideile pe stickere, într-un cadran dedicat
La finalul evenimentului, Facilitatorul a oferit o sesiune de feedback, pe parcursul căreia au fost prezentate cele 7 ”roți de ideație”, practic o reprezentare vizuală a sumarului contribuțiilor pe fiecare dintre cele 7 focus grupuri, din ambele secvențe de ideație. Aceste ”roți de ideație”, instrumente de lucru în etapa de generare de idei, din cadrul ciclului de viață al managementului inovării, structurează contribuțiile pe 3 categorii mari, și marchează, de asemenea, intensitatea încadrării ideilor (de la 25% la 100%), astfel:
· Tipul de inovare căreia îi aparțin ideile propuse în cadrul fiecărei ambiții: produs, serviciu sau proces;
· Gradul de inovare aferent ideilor propuse în cadrul fiecărei ambiții: incremental (îmbunătățire a ceva existent) sau radical (ceva cu totul nou);
· Tipul de actori locali pe care participanții la focus grupul aferent fiecărei ambiții l-au considerat necesar în vederea punerii în aplicare a ideilor inovatoare: IMM, administrație publică, societate civilă, startup, academia / cercetare, corporații, investitori / bănci, altele.
-
618-11-2021 - 19-11-2021
Al treilea atelier al Grupului de Coordonare
Scopul întâlnirii va fi explorarea cadrului strategic și operațional al strategiei, pe cei 7 piloni identificati până în acest moment. Evenimentul va fi interactiv, facilitat conform unui traseu care să ne conducă la cristalizarea optimă a conținutului.
Pașii pe care îi vom parcurge se vor referi la:
- Privire de ansamblu și dezbatere asupra impulsului strategic și operațional al Strategiei Smart City și Transformare Digitală Timișoara 2021-2027 - feedback și completări
- Denumire pilon al viziunii
- Obiective ale pilonului
- Proiecte strategice
- Acțiuni deschise
- Tehnologii activatoare - Key Enabling Technologies
- Tipuri de actori locali pentru parteneriate
- Transferul unor acțiuni deschise în zona de noi proiecte strategice, în funcție de criterii definite în prealabil
- Viziune, Misiune, Valori - feedback și explorare alternative de conținut
- Focus proiecte strategice - proces interactiv, definitivare listă, elaborare fișe preliminare per proiect
- Guvernanță - ipoteze și premise
-
727-01-2022 - 28-01-2022
Conferință internațională de prezentare a strategiei și ”Peer Review”
AGENDA - Eveniment de prezentare și ”peer review” a Strategiei de Smart City și Transformare Digitală Timișoara 2022-2027
09:30-10:00 – Primirea participanților
10:00-10:15 – Cuvânt de deschidere – Dominic FRITZ, Primar al Municipiului Timișoara
SESIUNE DE PREZENTĂRI A EXPERȚILOR INTERNAȚIONALI
10:15-10:35 – Oesha Takoerdin, SingaporeCo-fondator, Director și membru al consiliului de administrație al WEnergy Global și expert al Fondului de reziliență urbană pentru schimbări climatice – Banca de Dezvoltare Asia
10:35-10:55 – Tamas Gyulai, Ungaria
Expert Smart city pentru clusterele industriale din Szombathely și Președinte al Agenției de inovare regională Sud
10:55-11:15 – Colm McColgan, Irlanda
Director al companiei de inovare digitală Donegal și Manager general al ERNACT – Rețeaua regiunilor europene pentru aplicarea tehnologiilor de comunicații
11:15-11:35 – Întrebări și răspunsuri
Pauză de cafea (10min)
SESIUNE DE ”PEER REVIEW”
11:45-12:10 – Valentin Muresan, Consilier al Primarului pentru Smart city și transformare digitală
Timișoara 2027 Smart City – “Inovarea accesibilă tuturor”
12:10-13:00 – Masă rotundă ”Peer Review”
- Feedback din partea experților internaționali și a reprezentanților ecosistemului local
- Dezbatere deschisă cu întreaga audiență
13:00-13:15 – Considerații pentru începutul etapei de implementare a strategiei
Facilitator al evenimentului: Raluca Cibu-Buzac, Luminspino
-
831-12-2021 - 24-01-2022
A treia consultare cu actorii locali
După cum am constatat din experiența altor orașe inteligente care performează, ”capitalul relațional” este esențial pentru inovare și progres la nivel de oraș, iar acesta include trei componente: capitalul uman, la nivel de individ, profesionist și creator; capitalul structural, la nivel de organizații, precum și modul în care acestea sunt interconectate și realizează schimb de cunoaștere; și capitalul de inteligență, la nivel de societate, respectiv gradul de interconectare în cadrul societății.
Strategia de Smart City și Transformare Digitală Timișoara 2022-2027 va conține un capitol intitulat ”Impuls operațional”, ceea ce înseamnă cadrul de implementare a strategiei, conținând ”proiecte strategice” (”must have”) și ”acțiuni deschise” (”nice to have”).
”Proiectele strategice” sunt cele selectate și asumate pentru a fi implementate în perioada 2022-2027, cu scopul de a atinge obiectivele și ambițiile majore ale strategiei.
”Acțiunile deschise” reprezintă inițiative sau proiecte viitoare, neasumate pentru implementare de către inițiatorii strategiei, dar care pot fi puse în practică de către alți actorii locali interesați de acestea, și pe care Primăria și echipa ei de implementare îi va sprijini în demersul lor.
Așadar, scopul acestei consultări este de a primi feedback de la actorii locali, pe două aspecte cheie:
1.PROIECTE STRATEGICE - exprimarea interesului de a colabora în cadrul unuia sau mai multor proiecte strategice propuse, pentru care vom crea grupuri de lucru.
2. ACȚIUNI DESCHISE - semnalarea oportunității de a include o acțiune anume în categoria ”proiecte strategice”, conform criteriilor menționate în secțiunea respectivă.În cadrul acestei consultări, au fost primite expresii de interes din partea profesioniștilor din oraș, pentru participarea în peste 50% dintre proiectele strategice, mai precis în grupurile de lucru aferente acestor proiecte. În ce privește acțiunile deschise, respondenții au propus includerea a 17 dintre acestea, în categoria proiectelor strategice.