Stema Timișoarei

Primăria
Timișoara

Reducerea poluarii fonice in cartier Ronat

Descriere

Obiectivul acestei propuneri de proiect este diminuarea zgomotului generat de traficul feroviar in cartierul Ronat prin amplasarea unor panouri fonoabsorbante/bariere acustice. Panourile fonoabsorbante sunt bariere de zgomot concepute pentru a fi utilizate la izolarea si absorbtia sunetului din zone cu trafic intens. Panourile fonoabsorbante sunt proiectate in functie de locatia de amplasare, deoarece ele ating performante diferite care depind de conditiile de trafic si de amplasament. Exista un model de referinta, insa daca necesitatile amplasamentului o solicita, proiectantul poate modifica anumite elemente precum grosimea si compozitia straturilor, astfel incat sa obtina performantele maxime. Pentru amplasarea unui panou fonoabsorbant e necesar un studiu de fezabilitate, dupa care proiectantii adapteaza panourile in functie de nevoi si cerinte. In tarile care deja au experienta in combaterea poluarii fonice, bariere fonice se pot regasi atat in orase, cat si in afara acestora, delimitand spatiul destinat traficului. In ceea ce priveste zonele traversate de autostrazi sau cai ferate unde poluarea fonica poate atinge cote extrem de mari, majoritatea localitatilor sunt protejate fonic impotriva zgomotului produs de traficul rutier si feroviar. Acesta este un deziderat si pentru Timisoara, Romania. Panourile fonoabsorbante ajuta la reducerea zgomotului cu 5 – 12 dB (A) si in mod exceptional se poate ajunge la 25 dB (A). In Romania, nivelul de zgomot admisibil este de 50 dB (A) la 2 m de peretele exterior, dar exista zone in care se accepta pana la 90 dB (A), intr-o astfel de categorie aflandu-se pasajele cu o lungime mai mare de 200 m. In cazul zonelor feroviare, limita admisibila a nivelului de zgomot echivalent este de 70 dB. Limitele admisibile ale nivelurilor de zgomot in mediul inconjurator sunt stabilite in functie de caracteristicile activitatilor in aer liber sau ale activitatilor din zonele functionale respective. Limita se considera la o distanta de 25 m de axa liniei ferate celei mai apropiate de punctul de masurare. Analiza impactului social generat de traficul feroviar indica o distanta a caselor fata de axa liniei ferate mai mica de 25 m, reveland o nevoie acuta a comunitatii de a remedia problema astfel incat zgomotul sa fie diminuat. De aceea, propun amplasarea unui culoar de panouri fonoabsorbante pe segmentul de cale ferata cuprins intre Strada Moise Dobosan si Strada Alexandru Donici, pe o distanta de 200 metri (proiect pilot). Legea zgomotului in Romania: In conformitate cu Legea 121 din 3 iulie 2019 privind evaluarea si gestionarea zgomotului ambiant, Primaria Timisoarei este reponsabila de aplicarea legii pe teritoriul municipiului Timisoara. Prezenta lege abordeaza evitarea, prevenirea sau reducerea efectelor dăunătoare, inclusiv a disconfortului, cauzate de expunerea populației la zgomotul ambiant emis de sursele principale de zgomot, printre care vehiculele feroviare și infrastructura acestora, prin implementarea de măsuri destinate diminuarii expunerii la zgomotul ambiant. Surse: 1. https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/216510) 2. https://baumaschinentomi.ro/utilaje-constructii/panouri-fonoabsorbante-si-fonoizolante/ 3.https://www.forster.ro/fileadmin/root_forster_romania/Bariere_acustice/FONOCON_FORSTER_ro_01.pdf

Justificare

Exista mai multe motive pentru care propunerea de proiect este benefica cetatenilor care locuiesc in proximitatea sursei de zgomot ambiant emis de vehiculele feroviare, si anume: - diminuarea zgomotului ambiant in zona - imbunatatirea aspectului de mediu - reducerea riscului de accidente si al tentativelor de sinucidere

Valoare estimată și costuri principale

Companie: Forster Romania Cost panouri fonoabsorbante (transport inclus): 1 m2 cu o lungime de 4 m = 590 RON 800 m2 = 472,000 RON Cost instalare panouri fonoabsorbante: 1 m2 = 200 RON 800 m2 = 160,000 RON Cost total: 632,000 RON

Consultarea comunității

In urma explorarii zonei, am obtinut consimtamantul unui membru al comunitatii direct afectat de zgomot. Aceasta persoana si-a exprimat dorinta de a se implica si de a obtine consimtamantul celorlalti membri din comunitate.

Implicare ca inițiator

Desigur. Doresc sa ma implic in asigurarea sustenabilitatii proiectului prin monitorizare.

Documente

Declinarea răspunderii

Conţinutul acestei propuneri de proiect nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Primăriei Municipiului Timișoara. Întreaga responsabilitate asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorului.

De ce nu este eligibilă propunerea?

Mulțumim, Teodora Goga, pentru propunerea trimisă. Conform regulamentului campaniei de buget participativ "Timișoara Decide", în urma evaluării eligibilității și a analizei tehnice, financiare și juridice, propunerea dvs nu va putea intra în etapa de vot din următoarele motive: - zona la care faceți referire este în proprietatea CFR și doar ei pot interveni pentru implementarea propunerii dvs.; - CFR are deja în plan un proiect extins de modernizare a căii ferate pe tronsonul Timișoara-Arad ce include și zona Ronaț. Detaliile proiectului pot fi văzute aici: https://www.facebook.com/894054857296050/posts/5365489736819184/. Vă mai așteptăm și cu alte propuneri pentru următoarea sesiune de bugetare participativă.

Comentarii

Este utilă această pagină?