Descriere
Preluând sistemul folosit în aplicații de tip UBER, Bolt ș.a., propun instalarea de dispozitive GPS în mijloacele de transport în comun ale STPT aflate pe traseu, preluarea informațiilor în timp real pe un server centralizat și afișarea acestora pe o hartă electronică a orașului / zonei metropolitane, cu posibilitatea de a filtra după numărul liniei / liniilor de transport de interes pentru utilizator. Astfel, utilizatorul își poate sincroniza momentul plecării către stația de transport în comun cu momentul în care mijlocul de transport ajunge în stație, reducând astfel semnificativ timpul petrecut în așteptare în stație. Eventual, ca bonus s-ar putea prelua și nivelul de trafic vizibil în aplicații de tip Google Maps / Waze pentru a estima timpii de deplasare.
Justificare
Unul dintre motivele pentru care timișorenii sunt reticenți în a folosi în mod constant transportul în comun este predictibilitatea scăzută a acestuia. Programele printate afișate în stații nu pot reacționa în timp real la trafic, modificări de rute ș.a.m.d., iar cele electronice existente au numeroase probleme tehnice, afișănd frecvent informații eronate. Aplicațiile de telefon mobil existente au aceeași problemă de credibilitate a informațiilor oferite. Acest lucru duce la timpi de așteptare în stații inutil de lungi pentru călători, lucru care afectează măsura în care deplasarea cu transportul în comun este dezirabilă, în special în momentul în care vremea este neplăcută (frig, ploaie, caniculă etc.).
Valoare estimată și costuri principale
La o flotă de 230* de vehicule raportată în 2019, ar fi următoarele costuri estimate: • Abonament date – cartelă SIM – 300 bucăți – 40 lei / lună => 144.000 lei / an (prețul include și trackerul GPS) • Încărcător – 400 bucăți – 50 lei / bucată => 20.000 lei • Dezvoltare aplicație – 2 bucăți – 10.000 lei / bucată => 20.000 lei (una pentru sistemul de operare Android, alta pentru Mac) • Server & security – 1 bucată – 10.000 lei / bucată => 10.000 lei • Operare aplicație – 0,5 salarii – 5.000 lei / lună => 30.000 lei / an • Total: o Investiție inițială: 50.000 lei o Costuri operare: 174.000 lei Astfel, cu o investiție și un cost de operare anual care reprezintă sub 0,2% din bugetul anual al STPT ar crește semnificativ măsura în care serviciile STPT sunt dezirabile, în special pentru populația tânără și activă. *Am prins în buget mai multe dispozitive GPS & cartele pentru a ține cont de extinderea flotei și pentru a putea înlocui dispozitivele atunci când acestea se defectează, imediat ce acest incident are loc. Oportunități de reducere costuri & alte beneficii: • Una dintre aplicațiile existente este a PMT (infoTrafic), astfel că aplicația dezvoltată ar putea fi un simplu feature adăugat aplicației existente, reducând astfel costurile pentru dezvoltarea aplicației, dar și pentru server & security • Înțeleg că unele dintre mijloacele de transport în comun au deja WiFi instalat. În măsura în care acele sisteme sunt suficient de calitative, poate fi eliminată nevoia de cartele SIM & abonamente de date aferente, GPSurile putând fi conectate la acele sisteme WiFi. • Există sisteme care monitorizează și alți parametri precum consumul de combustibil & comparații între vehicule similare, viteza de deplasare, comportamentul riscant al șoferilor etc.. Cu niște costuri suplimentare aferente, acestea pot fi adăugate proiectului, dacă sunt viabile dpdv economic & utile. • Dacă se vor afișa reclame în aplicație, acelea pot fi monetizate și implicit, pot aduce încasări către STPT. Notă: documentul depus ca document suport e încărcat strict cu rol de exemplu de ofertă din piață. Se poate folosi oricare alt furnizor din piață care oferă servicii similare, dacă oferta unui alt furnizor este mai bună sau câștigă o eventuală licitație. Buget maxim alocat: 400.000 lei TVA inclus În cazul în care, amplasarea proiectului și specificațiile acestuia vor suferi modificări față de propunerea inițială, în urma pașilor legali necesari pentru implementare și documentație tehnică detaliată, vom comunica public aceste modificări și justificarea aferentă. Suma finală aprobată și detalierea costurilor vor fi publicate după realizarea documentației aferente implementării fiecărui proiect câștigător, conform legislației în vigoare.
Implicare ca inițiator
Sunt disponibil pentru a mă implica. Sunt manager de proiect, deci pot inclusiv conduce proiectul, dacă se aprobă și este ok dpdv legal să fac asta.
Documente
Declinarea răspunderii
Conţinutul acestei propuneri de proiect nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Primăriei Municipiului Timișoara. Întreaga responsabilitate asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorului.
Actualizări
A fost lansată aplicația Tranzy, disponibilă în Google Appstore și în Apple Store, care include acum și orașul Timișoara pentru vizibilitatea vehiculelor, inclusiv estimarea timpilor de așteptare în stații.
S-a inceput testarea senzorilor noi. Sunt stabilite întâlniri pentru definitivarea folosirii a cel puțin unei aplicații de afișare în trafic a mijloacelor de transport în comun.
contact stabilit cu furnizorul solutiilor GPS pentru vehicule si cu furnizorul de servicii de comunicatii. suntem la etapa de evaluare a impactului cresterii frecventei transmiterii datelor pana la un nivel mediu de 6 ori pe minut si costul incremental pentru fiecare mijloc nou de transport ce mai trebuie introdus in sistem.
S-a inceput colaborarea cu echipa de Monitorizare a Traficului din Timisoara si am reusit punerea in valoarea a unor GPS-uri deja montate pe vehicole, dar care nu transmiteau datele intr-un format ce putea fi prelucrat. A fost începuta colaborarea cu STPT pentru un schimb mai eficient de informatii, inclusiv automatizarea unor procese pentru folosul ambelor parti. Au fost cooptati inca 2 membri in echipa: Radu Jakab si Alexandru Cioroianu.
Trecand de aceasta etapa, am ajuns la:
1. Prezentarea catre echipa de programatori a Facilitatilor pe care ni le dorim sa le aiba aplicatia cu cateva precizari:
Datele disponibile in Open Source sa fie accesibile dupa inregistrarea celui care le solicita, pentru a avea o evidenta a celor care le utilizeaza
Raportarea situatiilor de interes (schimbare traseu, inlocuire vehicol, blocari in trafic) sa fie facuta intr-un modul ce va fi disponibil la STPT care va propaga info si in aplicatie si in Social Media Dorita
Mai este de studiat modul de abordare pentru: preluarea starii traficului de pe alte portaluri (Waze, etc), iar monitorizarea stilului de conducere si a consumului de combustibil iese din discutie in acest moment
2. Evaluarea datelor extrase din Serverul de Traffic Management
36 de GPS-uri nu sunt identificate la ce vehicole sunt asociate
Deocamdata avem o rata de transmisie la 45 de secunde. Incercam sa vedem daca putem ajunge la 10 secunde
Doar apar a fi 80 sunt pe traseu.
3. Propunerea unor solutii
Dupa folosirea datelor de la Traffic Management – timpul estimat ar trebui sincronizat/afisat si cu panourile din statii. La fel si notificarile ce apar.
De luat in calcul inlocuirea panourilor actuale cu unele cu afisaj separat de modulul de comunicare, fiindca din acest motiv nu se poate face doar schimbarea partii defecte.
Se exploreaza posibilitatea cumpararii de bilete si abonamente din aplicatie – o mai buna evidenta a calatoriilor
4. Pasii urmatori:
Rafinarea si imbunatatirea datelor primite de la Traffic Management
Întâlnire cu inițiatorul proiectului și stabilirea următorilor pași, a modului de colaborare și cum putem interacționa cel mai bine pe măsura evoluției activității.
Luat contact cu unul din dezvoltatorii de aplicații de Transport Public din Timișoara care și-a exprimat dorința de a ajuta la ducerea la bun sfârșit a inițiativei.
Evaluarea situației actuale, a echipamentelor tehnice și a infrastructurii necesare pentru îndeplinirea proiectului. Urmează încă o întâlnire cu echipa de la Biroul Monitorizare și Gestiune Trafic pentru corelarea datelor ce sunt necesare aplicației de mobilitate urbană.
Comentarii
Woow. Uite un lucru foarte util orașului de pe Bega. Susțin acest proiect!
Mulțumim pentru propunerea trimisă. Unul dintre criteriile de eligibilitate în cadrul bugetului participativ este ca propunerea să nu prezinte caracter comercial. Puteți indica o soluție specificând detaliile tehnice ale acesteia, dar nu și furnizorul exact. Acesta va fi stabilit ulterior printr-o procedură de achiziție publică conform legislației în vigoare.
Exista deja un asemenea sistem, toate vehiculele STPT sunt dotate cu GPS, te rog sa consulti site-ul https://stpt.ro/info2.html
@Dorin Paslaru - Îți mulțumesc pentru răspuns. În textul propunerii se poate citi: "Oportunități de reducere costuri & alte beneficii: • Una dintre aplicațiile existente este a PMT (infoTrafic), astfel că aplicația dezvoltată ar putea fi un simplu feature adăugat aplicației existente, reducând astfel costurile pentru dezvoltarea aplicației, dar și pentru server & security"
Buna, preturile pt dezvoltare aplicatie si mentenanta sunt nerealiste. Vor fi si mai rele decat ceea ce avem deja. Ideea este foarte buna dar bugetul propus nu poate duce la o implementare de succes.
oooo daaaa ... ar fi ceva civilizat. daca tot vine autobuzul odata pe saptamana, macar sa stim cand. (aplicatia curenta e 50% fictiune).
Un API care sa ofere posibilitatea oricarui/cetatean/companie/developer de aplicatie sa integreze datele de locatie in o aplicatie ar evita nevoia unei aplicatii noi salvand cost si lasand cetățenii sa aleaga singuri ce aplicatie doresc sa folosească.
Sunt de acord cu @Dorobanțu Sebastian in privinta dezvoltarii unor API-uri prin care datele sa fie disponibile public. In acest fel, cetatenii si alte firme/ONG-uri pot dezvolta diverse aplicatii mobile/web, precum cea propusa in proiect. Astfel, se pot evita costurile de dezvoltare si mentinere a aplicatiilor mobile(care sunt foarte mari!).
In Torino am văzut acest gen de serviciu e deja integrat în Google Maps. Nu știu însă cum s-a ajuns acolo: inițiativa celor de la Google sau a autorităților locale. Avantaje: nu mai ai nevoie sa faci mentenanță la o aplicație, refolosesti maps.
Și eu sunt de acord cu @Dorobanțu Sebastian, un API solid ar fi cea mai buna soluție. Aplicațiile bune vor veni imediat (nu vom fi limitați la una singură), iar sistemele deja existente vor putea prelua ușor datele, într-un mod eficient și corect, nu prin crawling al secțiunii InfoTrafic de pe site-ul STPT cum se făcea până acum...
Încercați csuki. O aplicație nouă Android care vă arată timpii de plecare din stația selectată și vă poate notifica atunci când este timpul să vă îndreptați către stația de plecare. Link Google Playstore: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.csuki.android.csuki
Oarecum exista aplicatii similare precum: https://play.google.com/store/apps/details?id=ro.mihai.tpt E drept ca nu arata locatia exacta prin GPS, dar tin minte ca estimarile erau destul de ok si erau modificate in timp real. Fara reclame pentru a se autofinanta in timp, ar putea fi un cost suplimentar anual care nu stiu sigur daca e justificat. (Daca oamenii chiar o vor folosi sa mearga mai des. In general, se merge cu transportul public mai mult din necesitate, cand nu ai masina personala sau permis auto.)
Puțini sunt norocoși să ajungă în stație chiar când vine tramvaiul. Ne uităm la ei cu frustrare transpirată sau plouată. Suntem și mai supărați când știm că ne-am bazat pe estimările unei aplicații, numai ca să ajungem să așteptăm în stații exact ca în anii '90. Noi, la csuki, credem că timpul este valoros. De ce să-l pierdem prin stații de autobuz? Ne-am concentrat în primul rând pe acuratețea estimărilor de timp, pe care aplicația noastra le oferă utilizatorilor, estimări care nu sunt doar preluate de la STPT, ci sunt procesate de algoritmii noștri csuki. Multe aplicații au dispărut datorită faptului că nu au mai fost întreținute și pentru că au fost concepute astfel încât să fie mereu nevoie de modificări în funcție de schimbările traseelor STPT. Csuki este autonom și se adaptează automat la schimbările STPT. Când folosiți csuki, sunteți la zi. Puteți să-l încercați aici: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.csuki.android.csuki Dacă veți citi descrierea din PlayStore, o să vă fie mai ușor să-l folosiți.
Las si eu un link la City Radar https://bit.ly/city-radar unde gasiti informatii despre reteaua de transport in comun din cateva orase din Romania: tramvaie, autobuze, troleibuze, trenuri.
Salutari, estimarile pentru aplicatii si mentenanta sunt far away from reality. In rest, buna idee.
Eu observ ca in momentul de fata exista un anumit tip de localizare a firobuzelor (ale tramvaielor nu stiu ca nu circul). In orele de varf cand exista intarzieri aplicatia InfoTrafic pe care o am pe telefon mai updateaza ora la care ajunge firobuzul in statea. Insa nu mereu, asa ca nu pot avea totdeauna incredere in ea. Daca s-ar putea macar folosi aceste date GPS si centraliza intr-o aplicatie care sa-ti afiseze in timp real pe harta locatia mijlocului de transport ar fi un mare plus de confort...
Cand va fi functional acest sistem ? Au trecut 2 ani de la bugetare... va rog un update