Stema Timișoarei

Primăria
Timișoara

Vizibilitatea mijloacelor de transport în comun aflate pe traseu

Descriere

Preluând sistemul folosit în aplicații de tip UBER, Bolt ș.a., propun instalarea de dispozitive GPS în mijloacele de transport în comun ale STPT aflate pe traseu, preluarea informațiilor în timp real pe un server centralizat și afișarea acestora pe o hartă electronică a orașului / zonei metropolitane, cu posibilitatea de a filtra după numărul liniei / liniilor de transport de interes pentru utilizator. Astfel, utilizatorul își poate sincroniza momentul plecării către stația de transport în comun cu momentul în care mijlocul de transport ajunge în stație, reducând astfel semnificativ timpul petrecut în așteptare în stație. Eventual, ca bonus s-ar putea prelua și nivelul de trafic vizibil în aplicații de tip Google Maps / Waze pentru a estima timpii de deplasare.

Justificare

Unul dintre motivele pentru care timișorenii sunt reticenți în a folosi în mod constant transportul în comun este predictibilitatea scăzută a acestuia. Programele printate afișate în stații nu pot reacționa în timp real la trafic, modificări de rute ș.a.m.d., iar cele electronice existente au numeroase probleme tehnice, afișănd frecvent informații eronate. Aplicațiile de telefon mobil existente au aceeași problemă de credibilitate a informațiilor oferite. Acest lucru duce la timpi de așteptare în stații inutil de lungi pentru călători, lucru care afectează măsura în care deplasarea cu transportul în comun este dezirabilă, în special în momentul în care vremea este neplăcută (frig, ploaie, caniculă etc.).

Valoare estimată și costuri principale

La o flotă de 230* de vehicule raportată în 2019, ar fi următoarele costuri estimate: • Abonament date – cartelă SIM – 300 bucăți – 40 lei / lună => 144.000 lei / an (prețul include și trackerul GPS) • Încărcător – 400 bucăți – 50 lei / bucată => 20.000 lei • Dezvoltare aplicație – 2 bucăți – 10.000 lei / bucată => 20.000 lei (una pentru sistemul de operare Android, alta pentru Mac) • Server & security – 1 bucată – 10.000 lei / bucată => 10.000 lei • Operare aplicație – 0,5 salarii – 5.000 lei / lună => 30.000 lei / an • Total: o Investiție inițială: 50.000 lei o Costuri operare: 174.000 lei Astfel, cu o investiție și un cost de operare anual care reprezintă sub 0,2% din bugetul anual al STPT ar crește semnificativ măsura în care serviciile STPT sunt dezirabile, în special pentru populația tânără și activă. *Am prins în buget mai multe dispozitive GPS & cartele pentru a ține cont de extinderea flotei și pentru a putea înlocui dispozitivele atunci când acestea se defectează, imediat ce acest incident are loc. Oportunități de reducere costuri & alte beneficii: • Una dintre aplicațiile existente este a PMT (infoTrafic), astfel că aplicația dezvoltată ar putea fi un simplu feature adăugat aplicației existente, reducând astfel costurile pentru dezvoltarea aplicației, dar și pentru server & security • Înțeleg că unele dintre mijloacele de transport în comun au deja WiFi instalat. În măsura în care acele sisteme sunt suficient de calitative, poate fi eliminată nevoia de cartele SIM & abonamente de date aferente, GPSurile putând fi conectate la acele sisteme WiFi. • Există sisteme care monitorizează și alți parametri precum consumul de combustibil & comparații între vehicule similare, viteza de deplasare, comportamentul riscant al șoferilor etc.. Cu niște costuri suplimentare aferente, acestea pot fi adăugate proiectului, dacă sunt viabile dpdv economic & utile. • Dacă se vor afișa reclame în aplicație, acelea pot fi monetizate și implicit, pot aduce încasări către STPT. Notă: documentul depus ca document suport e încărcat strict cu rol de exemplu de ofertă din piață. Se poate folosi oricare alt furnizor din piață care oferă servicii similare, dacă oferta unui alt furnizor este mai bună sau câștigă o eventuală licitație. Buget maxim alocat: 400.000 lei TVA inclus În cazul în care, amplasarea proiectului și specificațiile acestuia vor suferi modificări față de propunerea inițială, în urma pașilor legali necesari pentru implementare și documentație tehnică detaliată, vom comunica public aceste modificări și justificarea aferentă. Suma finală aprobată și detalierea costurilor vor fi publicate după realizarea documentației aferente implementării fiecărui proiect câștigător, conform legislației în vigoare.

Implicare ca inițiator

Sunt disponibil pentru a mă implica. Sunt manager de proiect, deci pot inclusiv conduce proiectul, dacă se aprobă și este ok dpdv legal să fac asta.

Documente

Declinarea răspunderii

Conţinutul acestei propuneri de proiect nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Primăriei Municipiului Timișoara. Întreaga responsabilitate asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorului.

Actualizări

04.04.2023 Primăria Timișoara

S-a inceput testarea senzorilor noi. Sunt stabilite întâlniri pentru definitivarea folosirii a cel puțin unei aplicații de afișare în trafic a mijloacelor de transport în comun.

17.01.2023 Primăria Timișoara

contact stabilit cu furnizorul solutiilor GPS pentru vehicule si cu furnizorul de servicii de comunicatii. suntem la etapa de evaluare a impactului cresterii frecventei transmiterii datelor pana la un nivel mediu de 6 ori pe minut si costul incremental pentru fiecare mijloc nou de transport ce mai trebuie introdus in sistem.

11.10.2022 Primăria Timișoara

S-a inceput colaborarea cu echipa de Monitorizare a Traficului din Timisoara si am reusit punerea in valoarea a unor GPS-uri deja montate pe vehicole, dar care nu transmiteau datele intr-un format ce putea fi prelucrat. A fost începuta colaborarea cu STPT pentru un schimb mai eficient de informatii, inclusiv automatizarea unor procese pentru folosul ambelor parti. Au fost cooptati inca 2 membri in echipa: Radu Jakab si Alexandru Cioroianu.

Trecand de aceasta etapa, am ajuns la:

1. Prezentarea catre echipa de programatori a Facilitatilor pe care ni le dorim sa le aiba aplicatia cu cateva precizari:

Datele disponibile in Open Source sa fie accesibile dupa inregistrarea celui care le solicita, pentru a avea o evidenta a celor care le utilizeaza

Raportarea situatiilor de interes (schimbare traseu, inlocuire vehicol, blocari in trafic) sa fie facuta intr-un modul ce va fi disponibil la STPT care va propaga info si in aplicatie si in Social Media Dorita

Mai este de studiat modul de abordare pentru: preluarea starii traficului de pe alte portaluri (Waze, etc), iar monitorizarea stilului de conducere si a consumului de combustibil iese din discutie in acest moment

2. Evaluarea datelor extrase din Serverul de Traffic Management

36 de GPS-uri nu sunt identificate la ce vehicole sunt asociate

Deocamdata avem o rata de transmisie la 45 de secunde. Incercam sa vedem daca putem ajunge la 10 secunde

Doar apar a fi 80 sunt pe traseu.

3. Propunerea unor solutii

Dupa folosirea  datelor de la Traffic Management – timpul estimat ar trebui sincronizat/afisat si cu panourile din statii. La fel si notificarile ce apar.

De luat in calcul inlocuirea panourilor actuale cu unele cu afisaj separat de modulul de comunicare, fiindca din acest motiv nu se poate face doar schimbarea partii defecte.

Se exploreaza posibilitatea cumpararii de bilete si abonamente din aplicatie – o mai buna evidenta a calatoriilor

4. Pasii urmatori:

Rafinarea si imbunatatirea datelor primite de la Traffic Management

25.08.2022 Primăria Timișoara

Întâlnire cu inițiatorul proiectului și stabilirea următorilor pași, a modului de colaborare și cum putem interacționa cel mai bine pe măsura evoluției activității.

Luat contact cu unul din dezvoltatorii de aplicații de Transport Public din Timișoara care și-a exprimat dorința de a ajuta la ducerea la bun sfârșit a inițiativei.

17.08.2022 Primăria Timișoara

Evaluarea situației actuale, a echipamentelor tehnice și a infrastructurii necesare pentru îndeplinirea proiectului. Urmează încă o întâlnire cu echipa de la Biroul Monitorizare și Gestiune Trafic pentru corelarea datelor ce sunt necesare aplicației de mobilitate urbană.

Comentarii

Este utilă această pagină?