Descriere
Echipa Atelier C, împreună cu colegii noștri din Liceul de Arte Plastice Timișoara, vrem să transformăm demisolul corpului C într-un spațiu after-school al elevilor ce să fie un loc cosy, sigur și creativ, unde să avem acces și să putem lucra, colabora și petrece timp împreună după ore. Fiind un liceu vocațional, ne petrecem oricum foarte mult timp la școală, dar de cele mai multe ori în spații clasice sau în ateliere destinate cursurilor. Simțim nevoia unui loc al nostru, gândit special pentru elevi și nu doar ca atelier, ci ca hub comun, în care să putem lucra la proiecte practice, dar și să avem inițiative proprii: cluburi de lectură, seri de film, ateliere, târguri, expoziții, redacția revistei școlii și o mică bibliotecă. Demisolul corpului C este locul ideal pentru asta: are o intrare separată, o suprafață generoasă și poate fi amenajat cu mobilier modular, astfel încât spațiul să se poată transforma ușor în funcție de activitate. Ne dorim ca el să devină un spațiu la care să participe toți liceeni, amenajat treptat împreună cu elevii din toate secțiile (arhitectură, design, grafică, pictură, ceramică) unde fiecare să aducă ceva: idei, obiecte, lucrări, mobilier realizat la ore sau chiar anumite lucruri aduse de acasă. Ne imaginăm acest loc ca un after-school artistic în care să putem învăța ce înseamnă organizarea, responsabilitatea și munca în echipă. Vrem să demonstrăm că putem fi autonomi și maturi: să stabilim reguli clare de funcționare, să lucrăm sub coordonarea unui profesor și să avem grijă de spațiu, la fel cum o fac adulții, de asta am zis să se numească Cancelaria elevilor. Pe lângă activitățile zilnice, spațiul ar putea găzdui evenimente deschise comunității școlii: târguri cu lucrările noastre, expoziții, activități cum e ziua porților deschise sau ședințe pentru un viitor ONG al elevilor și absolvenților, care să continue proiectele și să atragă alte finanțări ce să ne ajute să menținem spațiul și să dezvoltăm alte idei cum ar fi o redacție a școlii sau un radio în viitor. Din câte știm, nu mai există în România un spațiu comun dedicat elevilor, gândit ca un hub creat și coordonat chiar de noi. Prin acest proiect, liceul nostru ar deveni primul liceu din țară care oferă elevilor un astfel de loc și am fi un exemplu pozitiv de încredere acordată elevilor, cum nu mai există din ceea ce știm noi. Totodată, „Cancelaria Elevilor” ar ajuta la promovarea liceului nostru în oraș și așa mai mulți elevi ce vor să urmeze o formație artistică ar afla despre liceul nostru. În Timișoara unde este plin de expoziții în oraș, credem că Liceul de Arte Plastice Timișoara merită să fie cunoscut de toată lumea și merită să fie altfel. „Cancelaria Elevilor - locul nostru din Corpul C” poate fi și un exemplu de implicare, participare și grijă față de școala noastră, ce să rămână generațiilor următoare, dar mai ales putem aici să dezvoltăm și alte proiecte în afara școlii sau în parteneriate cu alte școli.
Justificare
Noi, Echipa Atelier C de la Liceul de Arte Plastice Timișoara, propunem acest proiect în numele nostru și al colegilor noștri din liceu, care își doresc de mult timp un loc al elevilor în școală ce să fie un spațiu interior, cosy și primitor, unde să putem rămâne după ore. Fiind un liceu vocațional, lucrăm mereu la proiecte practice și idei care nu se termină odată cu programul de la școală. Ne-ar plăcea să putem continua să lucrăm, să avem cluburi de lectură film, scriere creativă, etc., să pregătim expoziții ori ateliere între colegi, într-un spațiu comun care să ne reprezinte și unde putem să ne manifestăm liber ideile. Acum, aceste activități sunt greu de organizat pentru că sălile de clasă sunt clasice, iar atelierele sunt folosite în timpul orelor sau sunt prea mici pentru grupuri mai mari. Demisolul corpului C ni se pare locul perfect pentru că are o intrare separată și ar putea deveni mai ușor un spațiu after-school al elevilor (bineînțeles cu reguli și coordonarea unui program), unde să putem învăța să ne organizăm singuri și să avem grijă de un loc la comun. Vrem să arătăm că putem fi responsabili și astfel vom stabili reguli, vom avea un program clar, îl vom întreține și îl vom folosi pentru activități deschise inclusiv comunității liceului nostru (expoziții, târguri, porți deschise sau chiar ședințe pentru un viitor ONG al elevilor și absolvenților sau al consiliului elevilor, etc.). Spațiul ar putea funcționa după un program stabilit împreună cu profesorii și, pe viitor, printr-un sistem de acces sau abonament ce îl putem gândi împreună. Din câte știm, nu mai există în România un așa spațiu dedicat elevilor, gândit ca un hub creativ creat chiar de către elevi. Propunerea noastră ar fi un prim pas în direcția asta, de a face un loc al nostru, în școală.
Valoare estimată și costuri principale
Pentru amenajarea „Cancelariei Elevilor - locul nostru din Corpul C”, am estimat un buget total de 50.000 lei. Noi nu avem experiență în bugete, dar am încercat să gândim realist, având în vedere că unele lucrări (zugrăvire, mică reparație, curățenie) pot fi sprijinite sperăm cu resursele școlii. Știm că unele materiale (vopsea, produse de curățenie, manoperă) pot fi asigurate poate chiar de școală, dar lucrările de renovare sunt prea mari pentru muncitorii de la școală ce au zis că vor face tot ce pot să ajute, dar nu au cum să facă totul că e vorba de curent, încălzire, etc. De aceea sunt necesare fonduri și sprijinul primăriei pentru golirea și pregătirea spațiului, deoarece este destul de mare (aproximativ 261 mp suprafața totală) și conține mobilier vechi și alte obiecte (atașăm un plan de mână și câteva poze). Am aflat din discuțiile cu comisia de bugetare participativă că, în anumite cazuri, Primăria poate susține lucrări ce țin de reparațiile spațiilor școlare, lucru care ar fi foarte important pentru ca acest proiect să poată fi realizat și să nu rămână o propunere pe hârtie și noi vrem să ajutăm cu tot ce putem noi să facem. Principalele costuri identificate și justificarea acestora: Pregătire și amenajare spațiu - 9.000 lei Golirea spațiului de mobilier vechi, curățare generală, zugrăvire pereți, refacere pardoseală (mochetă modulară sau linoleum), corpuri de iluminat și plante naturale pentru ca să fie cosy. Este necesar sprijin pentru transportul mobilierului vechi și igienizare. Mobilier modular și depozitare - 13.000 lei Mese de lucru (4–5 buc.), scaune (15–20 buc.), două canapele și cinci pufuri, rafturi și dulapuri pentru materiale, perne și textile pentru zona de relaxare. Mobilierul va fi ales împreună cu colegii, în funcție de zonele din spațiu (atelier, club, expoziție). Tehnologie și echipamente educaționale - 7.000 lei Videoproiector, ecran, sistem audio, televizor, cabluri, prize și prelungitoare pentru proiecții, club de film, prezentări și alte ateliere. Zonă de relaxare și socializare - 8.000 lei Fierbător, cuptor cu microunde, jocuri de societate, tablă magnetică și de plută, covoare, lămpi ambientale, obiecte decorative, postere. Spațiul trebuie să fie cosy, iar unele obiecte vor fi aduse de colegi printr-un apel în școală. Bibliotecă și materiale pentru activități - 4.000 lei Rafturi, suporturi, cutii de depozitare, markere, hârtie, creioane, dosare, organizatoare, imprimantă multifuncțională. O parte pot fi recuperate din școală, iar restul achiziționate pentru viitoarea redacție, biblioteca comună și radio. Materiale de întreținere și curățenie - 2.000 lei Coșuri de gunoi, aspirator, mop, lavete, saci menajeri, detergenți. O parte pot fi găsite în școală, dar este nevoie de un minim necesar pentru întreținerea zilnică. Rezerve și neprevăzute - 3.000 lei Pentru completări, transport, montaj, adaptări și cheltuieli neprevăzute.
Consultarea comunității
Pentru ca ideea să nu fie doar a echipei noastre, ci să reprezinte dorința colegilor din tot liceul, am făcut împreună cu comisia din școală un formular online de consultare ce l-am trimis pe grupurile școlii, unde elevii au răspuns și au propus diferite idei si inclusiv au format echipe si au venit cu alte propuneri. Cele mai multe răspunsuri au arătat nevoia unui loc cosy, sigur și cu acces în care să putem lucra, colabora și petrece timp în școală și după ore. A fost organizată o întâlnire despre bugetare de către comisia din școală în sala de sport unde am aflat că putem depune propuneri și ce trebuie să facem. Am mai avut discuții cu comisia în pauza mare sau în alte momente, în care am adunat sugestii despre cum ar trebui să arate acest spațiu și ce activități să poată găzdui. În cadrul Săptămânii „Școala Altfel”, s-au format trei echipe de elevi care au lucrat la propuneri diferite, pentru a include toate ideile primite. „Cancelaria Elevilor - locul nostru din Corpul C” s-a este credem una dintre cele mai dorite dintre ele, dar nouă ne plac și celelalte propuneri de care am aflat de la colegii din celelalte echipe. Proiectul nostru sperăm că va fi susținut și că este și dorința colegilor noștri ce poate nu au aflat încă, dar vor afla când îl promovăm înainte de alegeri.
Implicare ca inițiator
Echipa Atelier C, care inițiază proiectul își dorește să participe direct la toate etapele implementării „Cancelariei Elevilor - locul nostru din Corpul C”. Ne propunem să fim implicați de la început în golirea și organizarea spațiului. Pe lângă noi, am aflat că mulți elevi din alte clase și secții s-au arătat dornici să se implice voluntar, fie după ore, fie în weekenduri sau chiar în vacanțe, pentru a contribui la amenajarea spațiului. Suntem pregătiți să contribuim prin voluntariat, dar este nevoie și de sprijin tehnic profesionist, mai ales pentru curățare și reparații, deoarece echipa de întreținere a școlii este formată doar din două persoane. De aceea, ar fi perfect ca primăria să poată sprijini partea de transport, reparații și igienizare, așa cum am înțeles că ar fi posibil în prezentarea programului de bugetare participativă. În timp, ne dorim ca proiectul să crească prin activități ce să ne ajute să îl susținem în viitor (târguri, expoziții, cluburi, cotizații, etc.).
Documente
Declinarea răspunderii
Conţinutul acestei propuneri de proiect nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Primăriei Municipiului Timișoara. Întreaga responsabilitate asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorului.
