Stema Timișoarei

Primăria
Timișoara

PROGRAMUL DE DEZVOLTARE PERSONALĂ ȘI SĂNĂTATE MINTALĂ (MENTORAT & MENTAL HEALTH)

Descriere

Proiectul se va derula pe durata unui an școlar, cu 2 ședințe pe săptămână în sala amenajată în acest scop, ca o sală de consiliere. Din grupul țintă fac parte elevii din clasele IX–XII, organizați în grupe de 8–12 participanți. Metode: discuții libere, jocuri de rol, studii de caz, brainstorming, exerciții de respirație, jurnal reflexiv, mentorat peer-to-peer. Structura activităților: 1 Cunoaștere și încredere în grup Jocuri de rol, ice-breakers Crearea unui spațiu sigur 2 Ce înseamnă sănătatea mintală? Discuții + afișe 3 Gestionarea stresului școlar Tehnici de respirație și mindfulness 4 Gânduri negative și autocritica Atelier 5 Comunicare empatică Exerciții de ascultare activă Relaționare 6 Prietenie și sprijin între colegi Consolidarea rețelei de sprijin 7 Social media și stima de sine Dezbatere Analiză influenței online 8 Motivația și scopurile personale Discuții 1:1 Autoreflecție 9 Gestionarea conflictelor Jocuri de cooperare Rezolvarea pașnică a conflictelor 10 Încheiere și feedback Activitate de grup + diplome Evaluare și încurajare (actualizare în urma feedback-ului) 1. Selecția participanților și organizarea grupurilor Vor fi formate grupe succesive de câte 8–12 elevi, pentru a permite implicarea unui număr cât mai mare de beneficiari. Participarea va fi voluntară, prin înscriere pe bază de formular, iar consilierul școlar va organiza grupele astfel încât toți să parcurgă aceleași teme. 2. Rolurile echipei de implementare • Psihologul școlar coordonator (D-na Misici Dubravca) – specialist principal, coordonează programul, oferă sprijin metodologic, desfășoară o parte dintre activitățile de consiliere și monitorizează impactul asupra elevilor. Activitatea sa este voluntară, integrată în atribuțiile de consiliere școlară. • Specialiști externi (psihologi, consilieri, terapeuți sau traineri în domeniul dezvoltării personale) – vor susține ateliere tematice dedicate sănătății mintale, autocunoașterii și gestionării stresului. Aceștia pot fi renumerați cu 250 lei/atelier, pentru un număr de 8 ședințe pe lună, pe durata celor 9 luni de implementare (total 18.000 lei). • Cadrele didactice implicate (diriginți sau profesori voluntari) – au rol de suport educațional și organizatoric: sprijină activitățile logistice, coordonează elevii participanți, asigură legătura cu clasele și promovează proiectul în școală. Aceste activități nu sunt renumerate fiind parte din implicarea voluntară în comunitatea școlară. Prin această structură, asigurăm atât expertiza profesională necesară pentru atelierele de sănătate mintală, cât și continuitatea educațională prin implicarea profesorilor, fără suprapunere de roluri și fără neconcordanțe bugetare 3. Colaborarea cu FITT Există o intenție de parteneriat confirmată; FITT poate facilita 2–3 întâlniri tematice gratuite, în special în cadrul „Săptămânii Sănătății Mintale”. Activitățile vor fi adaptate calendarului școlar, fără desfășurare în vacanțe. 4. Sustenabilitate După încheierea finanțării, activitățile vor continua cu resurse interne, utilizând spațiul și materialele deja existente. Pe termen mediu, programul va fi inclus în planul anual al liceului și sprijinit prin parteneriate locale. 5. Evaluare și rezultate Evaluarea se va face prin chestionare de feedback, observații ale facilitatorilor și analiza gradului de participare. Se urmărește îmbunătățirea comunicării, creșterea empatiei, reducerea stresului și consolidarea sprijinului între colegi

Justificare

Am identificat nevoia de socializare în rândul elevilor. Urmărim dezvoltarea echilibrului emoțional și a abilităților socio-emoționale ale elevilor, prin activități de mentorat, autocunoaștere și sprijin psihologic de grup, oferit de specialiști în psihologie și sănătate mintală. La ședințele de consiliere vor putea participa un număr mare de elevi ai liceului nostru, sesiunile urmând a avea loc de 2 ori pe săptămână, pentru a putea beneficia de program, cât mai mulți dintre noi. Urmărim prin acest proiect: - Creșterea gradului de conștientizare asupra sănătății mintale. - Dezvoltarea abilităților de comunicare, empatie și ascultare activă. - Încurajarea sprijinului între colegi (peer-mentoring). - Formarea unor modele pozitive de gândire și comportament. -Prevenirea stresului, anxietății și epuizării școlare.

Valoare estimată și costuri principale

Resurse necesare: - Cabinet echipat (canapele, scaune, flipchart, markere, topuri de hârtie, imprimanta, laptop, plante, tablouri, decorațiuni, materiale creative) - Facilitatori + invitați - Evenimente 1. Resurse materiale și logistice Mobilier (canapele, măsuță, scaune colorate) 4 buc. x800lei=3.200 lei Flipchart + markere colorate 1 setx350=350 lei Materiale educative (afișe, broșuri, pliante) 1 set x 300 lei =300 lei Materiale creative (hârtie colorată, carioci, cartoane, stickere) 9 lunix100 lei=500 lei Papetărie (jurnale, pixuri, foi evaluare, dosare) 1.500 lei Plante și decorațiuni pentru cabinet 400 lei 2. Resurse umane Psiholog școlar coordonator 0 lei Facilitatori 8 ședințe/ lună x 250lei x9 luni = 18000 lei* Invitați (specialiști externi – 2 ateliere) x 300 lei =600 lei *Actualizare în urma feedback-ului 3. Activități și evenimente Atelier tematic „Săptămâna Sănătății Mintale” materiale + promovare 800 lei Workshop de dezvoltare personală (cu psiholog invitat) 600 lei Diplome, afișe, mapare finală, gustare sănătoasă pentru evenimentul de închidere 500 lei Buget total estimativ: 26750 lei

Consultarea comunității

În clasa noastră, am organizat o sesiune de brainstorming, în pauze, pentru a aduna cât mai multe idei. Colegii au venit fiecare cu câte o idee, apoi am conceput schița de proiect. În demersul nostru vom fi sprijiniți de către doamna consilier școlar Misici Dubravca, de conducerea liceului și de Consiliul Elevilor.

Implicare ca inițiator

Noi, inițiatorii, putem gestiona planificarea activităților și promovarea proiectului în școală, pe social - media și în comunitate.

Documente

Declinarea răspunderii

Conţinutul acestei propuneri de proiect nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Primăriei Municipiului Timișoara. Întreaga responsabilitate asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorului.

Comentarii

Este utilă această pagină?