Stema Timișoarei

Primăria
Timișoara

Descriere

Proiectul dispune deja de o sală de clasă asigurată, unde se vor desfășura atelierele, precum și de un spațiu dedicat pentru imprimantă. Profesorii din cadrul instituției au manifestat interes încă de la început, înțelegând importanța diseminării informațiilor și modernizării metodelor de predare. Ne propunem să oferim toate resursele necesare, atât materiale, cât și educaționale, pentru ca participanții să dobândească cunoștințele esențiale în domeniul proiectării și imprimării 3D. De asemenea, dorim să promovăm proiectul la nivelul comunității, pentru a atrage cât mai mulți elevi și profesori care să integreze rezultatele obținute în procesul didactic. Scopul nostru este extinderea proiectului și către alte instituții de învățământ, aducând în prim-plan faptul că reciclarea înseamnă mult mai mult decât sortarea deșeurilor, ea poate genera valori reale și funcționale pentru comunitate. În momentul actual, avem asigurată sala de clasă, laboratorul 5 , unde se vor desfășura atelierele și, totodată, încăperea unde va fi plasată imprimanta. Profesorii instituției de învățământ sunt, încă de la început, interesați de implementarea acestui proiect, realizând importanța acestuia în răspândirea informațiilor și modernizarea modului de predare. Dorim să avem toate resursele necesare, atât pe plan fizic, cât și pentru cunoștințele necesare realizării atelierelor. Prin acest intermediu, reușim să asigurăm toate informațiile necesare cursanților noștri pentru a dobândi în întregime cunoștințele din domeniul respectiv. O altă necesitate din planul cursurilor organizate de către echipă este răspândirea și promovarea proiectului către comunitate, pentru a stârni interesul tuturor elevilor față de această ramură. Dorim să participe un număr cât mai mare de cursanți interesați, cât și un număr extins de profesori care sunt dispuși să adapteze rezultatele proiectului în cadrul orelor de curs, îmbunătățite cu ajutorul figurinelor printate în cadrul cursurilor noastre. Urmărim să extindem proiectul în cât mai multe instituții din comunitate. Vrem să aducem la cunoștință importanța reciclării și să arătăm tuturor că reciclarea nu este doar sortarea unui gunoi, ci poate fi refolosită, aducând beneficii comunității. Prin proiectul și sloganul nostru, avem ca obiectiv să arătăm comunității întregul traseu al reciclării și că aceasta poate fi utilizată în diverse modalități eficiente, precum obținerea unor figurine sau chiar în necesitățile din viața de zi cu zi. O necesitate importantă pentru implementarea proiectului în societate este sprijinul din partea școlii, fără de care nu am reuși realizarea tuturor ideilor propuse, precum și munca și interesul pe care le oferim acestui proiect. Pentru a ne atinge scopul propus, este necesară achiziționarea echipamentelor pentru dotarea sălii de desfășurare a atelierelor. În primul rând, solicităm cumpărarea unui tocător de PET-uri și a unui extruder pentru filament, care vor fi folosite cu scopul de a mărunți plasticul, pentru a face topirea acestuia ușor de realizat. Cel de-al doilea utilaj va avea rolul de a asigura topirea plasticului, pentru a deveni materialul solicitat în efectuarea imprimării 3D. Pentru a asigura o performanță calitativă și de lungă durată a acestor instrumente, cerem cumpărarea următoarelor dispozitive: sistem de răcire + bobinator, calibrator și stabilizator de tensiune, care vor preveni deteriorarea mașinăriei de topit plasticul. Sistemul de răcire și bobinatorul vor realiza răcirea sistemului pentru a evita reducerea performanței (throttling) sau oprirea completă a acestuia. Calibratorul și măsurarea automată a filamentului ajută la menținerea preciziei și funcționalității echipamentelor, fie prin verificarea și corectarea senzorilor de vibrații (cum ar fi accelerometrele), pentru a asigura acuratețea măsurătorilor, fie prin ajustarea diametrului țevilor după tăiere, prevenind astfel scurgerile și deteriorarea garniturilor la instalarea fitingurilor. În esență, un calibrator se asigură că un instrument sau o componentă respectă standardele de precizie sau de dimensiune specifice. Achiziționarea unui UPS/stabilizator de tensiune va fi folosită cu scopul de a regla automat tensiunea de alimentare și de a menține un nivel constant, sigur și optim pentru funcționarea echipamentelor conectate. Pentru că ne dorim ca elevii să fie implicați în realizarea acestui proiect, le-am atribuit sarcina de a strânge plasticul folosit în executarea acestuia. Acestora li se va cere să aducă sticlele folosite la școală, dar și pe cele cumpărate în timpul pauzei, pentru a fi aruncate în containere dedicate acestui program, care, mai târziu, vor fi colectate de către voluntarii clubului de robotică Atlas CNB. Un ultim echipament care va avea un rol fundamental în efectuarea proiectării și imprimării 3D este un laptop a cărui performanță este specializată în acest domeniu. Un laptop pentru proiectare și imprimare 3D necesită un procesor puternic (preferabil Intel i9 sau echivalent), o placă grafică dedicată de înaltă performanță (NVIDIA RTX sau echivalent), minimum 16GB (recomandat 32GB) RAM, stocare SSD rapidă și o unitate de stocare spațioasă (1TB+), un ecran de înaltă rezoluție cu acuratețe bună a culorilor și o sursă de alimentare fiabilă. Școala nu a dispus până acum de aparatură de înaltă performanță, iar din acest motiv ne dorim achiziționarea unui laptop care va putea face față solicitărilor generate de activitățile propuse de noi. În al doilea rând, imprimarea 3D necesită trei instrumente principale: imprimanta 3D, consumabilele și kitul de mentenanță + ventilator/filtru de fum. Imprimanta va fi cea care realizează figurile proiectate și gândite de către participanți. Aceasta va fi de performanță medie spre semi-profesională și va susține ideea noastră de proiect chiar și după ce echipa organizatorică își va încheia ciclul liceal. Calitatea acesteia este aleasă pentru a fi potrivită și pentru generațiile următoare, asigurându-ne că se potrivește mediului școlar și nu necesită o îngrijire suprasolicitantă din partea viitorilor elevi responsabili. Alături de mentorii echipei de robotică, am luat în considerare consumabilele necesare imprimării 3D, precum: duze, unelte, spray de fixare, PLA etc. Aceste costuri suplimentare sunt fundamentale în menținerea unei performanțe standardizate de către profesorii unității de învățământ Colegiul Național Bănățean, cu care ne-am consultat. Kitul de mentenanță și filtrul de fum au roluri importante pentru buna funcționare, calitatea imprimării și siguranța utilizatorului. Kitul este alcătuit din următoarele unelte: perii/șervețele speciale pentru curățarea duzei și a platformei, ace de desfundat duza pentru a curăța materialul topit rămas în extruder, lubrifiant pentru axele mișcătoare, care reduce frecarea și zgomotul, îmbunătățind precizia , filtru de praf pentru a proteja componentele sensibile și unelte pentru întreținere mecanică (șurubelnițe, chei, pensete etc.). Rolul principal al ventilatorului este următorul: elimină fumul, mirosurile și particulele rezultate în timpul imprimării 3D, în special când se folosesc materiale care emit compuși volatili (ex: ABS, ASA, rășini, filamente speciale). În al treilea rând, pentru a face acest proiect cunoscut și implementat, avem nevoie să aducem la cunoștința elevilor de liceu existența acestei idei. Pentru ca acest obiectiv să fie realizabil, avem nevoie de promovare prin diferite metode, precum: stickere, afișe, pliante informative și promovare pe rețelele de socializare. Stickerele personalizate vor avea inscripția „Reciclează PET-ul tău”, pentru a motiva elevii să ia parte la strângerea de sticle. Acestea vor fi împărțite de către membrii echipei, dar și de voluntarii clubului de robotică, pentru a răspândi importanța reciclării în rândul fiecărui copil. Afișele și pliantele informative sunt o metodă eficientă de a ajunge și la publicul cu care nu avem contact direct. Acestea vor fi lipite și lăsate nu doar în cadrul unității de învățământ, ci și în alte spații din comunitate, pentru a răspândi ideea noastră de proiect mai rapid și eficient. Promovarea pe rețelele de socializare este un element fundamental în informarea elevilor, deoarece platformele precum Instagram și Facebook sunt folosite de o mare varietate de persoane. Aceste aplicații ne vor ajuta să aducem la cunoștință liceenilor desfășurarea acestui proiect. Dorim să ne folosim de Instagram Ads, deoarece acestea nu dispar de pe ecranul copiilor precum o postare. Această reclamă va apărea repetat pe telefoane, fiind greu de ignorat. În ultimul rând, amenajarea spațiului unde va fi plasată imprimanta necesită grijă suplimentară, care va fi acordată prin intermediul anumitor achiziții specializate în asigurarea unui mediu fără pericole și riscuri de accidentare. Ne dorim achiziționarea unei protecții antistatice. Rolul principal al unei podele de cauciuc este siguranța, prin rezistența la alunecare și amortizarea șocurilor, dar oferă și durabilitate, izolare fonică și termică, confort și întreținere ușoară. Beneficiile acestei podele sunt următoarele: are o rezistență excelentă la alunecare, chiar și când este umedă, ceea ce o face ideală pentru zonele cu trafic intens, și este ușor de curățat, rezistentă la murdărie, necesitând întreținere minimă. Cu ajutorul mentorilor clubului de robotică, am realizat lista de costuri suplimentare la care va fi supusă școala pentru a menține activitatea constantă a atelierelor de imprimare 3D. Costurile presupun consumul de curent electric de către mașinăria de tocat, extruderul de filament, imprimantă și accesoriile acestora. Ne-am propus ca, pentru însemnarea coșurilor destinate strângerilor de PET-uri de către elevi, să fie achiziționate etichete educative, care să explice rolul acestora. Pe lângă aceste autocolante, ne dorim cumpărarea unor panouri informative, care vor fi amplasate de către echipă în zonele destinate reciclării pentru acest proiect.

Justificare

Atelierele planificate corespund unor nevoi reale identificate în societate, precum lipsa de informații în domeniul proiectării și imprimării 3D, dar și dorința de a moderniza modul de predare în cadrul orelor școlare prin crearea de materiale suport. Principalul obiectiv al echipei noastre este implementarea și promovarea ecologiei în comunitate. Prin intermediul acestor ateliere, reușim să răspândim cunoștințe din domeniul tehnologiei și ecologiei fără a solicita costuri suplimentare din partea participanților. Astfel, cursanții sunt expuși la activități care le pot trezi interesul pentru aceste domenii, folosind metode creative și interactive. Proiectul scoate în evidență importanța reciclării și beneficiile acesteia în viața de zi cu zi. Scopul nostru este să transmitem mesajul „Reciclează o sticlă, printează o idee”, subliniind valoarea pe care o poate avea un obiect aparent lipsit de importanță.

Valoare estimată și costuri principale

Mașină de tocat PET-uri (shredder) 5000 lei Extruder pentru filament 3D (PET -> filament) 8000 lei Sistem de răcire + bobinator 2500 lei Calibrator + măsurare automată a filamentului 1500 lei UPS / Stabilizator de tensiune 1000 lei Container/coș special pentru colectarea PET-urilor 4000 lei Laptop pentru imprimarea si proiectarea 3D 4400 lei Imprimantă 3D (medie/semi-profesională, min. 220x220) 5100 lei Consumabile (duze, unelte, spray fixare, PLA etc.) 1000 lei Kit mentenanță + ventilator/filtru fum 2500 lei Stickere personalizate “Reciclează PET-ul tău” 200 lei Afișe + pliante informative 600 lei Realizare clip video de promovare (filmare + montaj) 1500 lei Promovare pe rețele sociale (Facebook, Instagram Ads) 1500 lei Podea cauciuc / protecție antistatică (pentru siguranță) 1000 lei Ventilație suplimentară / aerisire atelier 1500 lei Costuri curente (curent electric, transport, apă etc.) 2500 lei Etichetare + panouri informative pentru zona de reciclare 1000 lei

Consultarea comunității

Zilnic, școala noastră produce zeci de kilograme de gunoaie. Prin acest proiect încercăm să micșorăm numărul de gunoaiele acumulate, mai ales că în școala noastră se reciclează selectiv plasticul. În plus, o altă nevoie identificată constă în necesitatea filamentului și din partea echipei de robotică, mai ales atunci când avem concursuri și diferite evenimente, dar și din partea profesorilor . Acest filament este destul de costisitor, iar prin acest proiect reducem acest cost. Elevii unității de învățământ au un rol fundamental în strângerea PET-urilor, contribuind activ la atingerea obiectivelor cursurilor. Interesul lor pentru ateliere reprezintă un sprijin real pentru realizarea proiectului. Ideea noastră a pornit de la dorința de a integra ecologia în lumea roboticii, de a stimula spiritul de observație și atenția elevilor în timpul orelor de curs, atunci când profesorii utilizează machete și materiale vizuale. Ne propunem să creăm figurine, machete și alte elemente personalizate, în funcție de propunerile cadrelor didactice, pentru a crește productivitatea și eficiența procesului educațional. Proiectul este susținut activ de conducerea școlii, prin domnul director Ionescu Sorin Gabriel, care ne sprijină cu spațiul necesar desfășurării atelierelor și facilitează colaborarea cu Primăria Municipiului Timișoara. De asemenea, doamna Grecu Florina are un rol esențial în coordonarea echipei și asigurarea respectării standardelor campaniei de bugetare. Doamna Dragu Felicia și domnul Dălinesc Andrei sprijină constant propunerile și ideile echipei noastre.

Implicare ca inițiator

În calitate de inițiator, îmi propun implicarea în proiect prin organizarea și asigurarea sustenabilitatii acestuia. În prima faza a proiectului, am ales membrii dedicati cărora le-am atribuit sarcinile în funcție de abilitățile fiecăruia. Echipa are nevoie de coordonare, implicare și dedicare, rolul meu fiind împărțirea și organizarea acestor sarcini. După ce sarcinile au fost identificate și împărțite am monitorizat fiecare faza a proiectului pentru a fi la curent cu tot ce se intampla și fiecare stadiu prin care a trecut planul de aplicare. În continuare, voi monitoriza fiecare faza stabilita a proiectului pentru a asigura și confirma funcționarea acestuia conform planului, iar în caz de abatere asupra planului voi lua măsuri.

Documente

Declinarea răspunderii

Conţinutul acestei propuneri de proiect nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Primăriei Municipiului Timișoara. Întreaga responsabilitate asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorului.

Comentarii

Este utilă această pagină?