Descriere
Elevii din Colegiul Național Pedagogic „Carmen Sylva” Timișoara manifestă un interes crescut pentru domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică), cât și pentru activitățile creative, însă nu beneficiază de suficiente resurse practice, educaționale și infrastructură adecvată, care să le permită aplicarea practică a cunoștințelor și care să susțină formarea în aceste domenii. Lipsa accesului la echipamente și la instruire practică în domenii precum proiectarea 3D, asamblare, programare Java, precum și la formarea abilităților complementare de public speaking, marketing & PR și design, limitează dezvoltarea competențelor tehnice, de comunicare și de gândire critică, reducând astfel oportunitățile de creștere personală și profesională. Observațiile realizate în activitățile școlare și extracurriculare arată că elevii manifestă o dorință reală de a învăța și de a se implica în activități practice care să le dezvolte atât competențele tehnice, cât și abilitățile interpersonale, prin colaborare și comunicare. Mulți dintre ei își doresc să exploreze domenii precum robotica, marketing și branding, confirmând astfel dorința elevilor de a-și extinde competențele dincolo de aria teoretică. În plus, elevii nu sunt suficient expuși la arii esențiale pentru mediul actual, precum promovarea proiectelor, atragerea de resurse sau prezentarea vizuală a ideilor. Experiența echipei de robotică CSH confirmă că implicarea elevilor în proiecte aplicate stimulează creativitatea, motivația și spiritul de echipă, demonstrând că există o bază solidă de interes și entuziasm care trebuie valorificată. În acest context, proiectul Academia CSH propune un program complex de formare care îmbină domeniile tehnice cu cele non-tehnice. Programul include sesiuni ateliere și workshop-uri în domenii precum proiectare 3D, concepere de prototipuri funcționale ale unui robot, asamblarea mecanismelor și programare Java, precum și workshop-uri non-tehnice de marketing&PR, fundraising, public speaking și design grafic, menite să dezvolte gândirea strategică, comunicarea vizuală și spiritul antreprenorial al elevilor. Scopul proiectului este de a introduce elevii în domeniul roboticii și automatizării, oferindu-le acces la formare practică și teoretică pentru a stimula creativitatea și dezvoltarea abilităților tehnice necesare în viitor. Activitățile vor fi susținute de membri, mentori ai echipei de robotică CSH și voluntari, asigurând astfel o experiență educațională integrată, aplicată și motivantă pentru elevi. Etapa 1: Organizare și pregătire (noiembrie 2025) Formarea echipei de implementare (coordonator, mentori tehnici și non-tehnici, voluntari) Promovarea proiectului în școală: Realizare afișe (min. 10 bucăți) și postări social media Organizarea unei sesiuni de informare pentru elevi (sala festivă a liceului) Lansarea înscrierilor: crearea unui formular online Achiziția echipamentelor și materialelor: Comanda pieselor și a echipamentelor de la PLEX Robotics Achiziționarea licenței Adobe pentru derularea cursurilor de Design Grafic Comanda unei Imprimante 3D pentru printarea materialelor realizate la atelierul de Proiectare 3D și a filamentului PLA pentru aceasta Transportul și montajul echipamentelor: Montarea imprimantei 3D într-un spațiu dedicat (mobilier, prize, ventilare) Instalarea softurilor necesare: Fusion360 / Java / Adobe Testarea echipamentelor Etapa 2: Derularea sesiunilor de iarnă (decembrie - februarie 2025) Activități detaliate: Organizarea atelierelor pe module: Proiectare 3D: elevii învață bazele proiectării și imprimării 3D Activități: proiectarea și printarea de obiecte utile pentru școală (ex: suporturi de markere, organizatoare, prototipuri pentru robot) Programare Java și robotică: introducere în algoritmică și automatizări Programarea senzorilor, motoarelor, logica de bază pentru funcții de mișcare și reacție Asamblare: Asamblarea unor prototipuri de mecanisme. Public Speaking: exerciții de vorbire liberă, susținerea unei prezentări, pitch de proiect Marketing & PR: realizarea identității vizuale, promovare online și offline Fundraising: scrierea de mesaje pentru sponsori, gândirea unui buget pentru un proiect Design grafic: utilizarea unor unelte de design din pachetul Adobe (Photoshop, Illustrator, InDesign) pentru postere și prezentări Cursurile se vor desfășura timp de o săptămână în fiecare lună, pe parcursul a 3 luni. Etapa 3: Derularea sesiunilor de vară (iulie - august 2026) Organizarea atelierelor pe module: Aprofundarea în detaliu a programelor de practică din cadrul atelierelor de iarnă Evaluare și feedback: Chestionar de autoevaluare completat de participanți Interviuri scurte cu elevii și mentorii pentru feedback calitativ Raport final de activitate și concluzii Sustenabilitate: Materialele și echipamentele rămân în școală și vor fi utilizate pe viitor Elevii avansați pot participa la activitățile de recrutare ale echipei CSH Proiectul poate fi extins anual
Justificare
Elevii din Colegiul Național Pedagogic „Carmen Sylva” Timișoara manifestă un interes crescut pentru domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică), cât și pentru activitățile creative, însă nu beneficiază de suficiente resurse practice, educaționale și infrastructură modernă care să le susțină formarea în aceste arii. Lipsa accesului la echipamente moderne și la instruire practică aplicată în special în domenii cum ar fi Asamblare, Proiectare 3D, Programare Java, precum și la cursuri de dezvoltare a abilităților complementare: Public speaking, Marketing, PR, Design, limitează dezvoltarea competențelor tehnice, de comunicare și a gândirii critice, reducând astfel oportunitățile de creștere personală și profesională.
Valoare estimată și costuri principale
Valoarea bugetului estimat (doar suma exprimată în cifre și în lei): 13.154 lei Principalele costuri identificate și justificarea acestora: Echipamente IT BambuLab A1 Mini (1buc-1.100 lei) – imprimantă 3D necesară pentru realizarea pieselor în cadrul atelierelor de proiectare 3D Filament PLA Bambulab 1Kg (30 buc-3450 lei) – material necesar pentru imprimanta 3D Licență Adobe Creative Cloud Pro 1 an (2.625 lei) – software profesional pentru design grafic, marketing & PR, indispensabil pentru dezvoltarea abilităților non-tehnice ale elevilor (prezentări, postere, materiale vizuale). Kit-uri STEM Servomotoare digitale PLEX Speed și Torque (10 buc - 2438 lei) – componente esențiale pentru construirea și programarea roboților 1309 Series Sonic Hub (16 buc - 659,20 lei) –componente esențiale pentru construirea roboților și a prototipurilor Rulmenți (25 buc - 775 lei) –componente esențiale pentru construirea roboților și a prototipurilor Motoare (2 buc - 559,8 lei) –componente esențiale pentru construirea roboților și a prototipurilor Cable Sleeve (4 buc - 121,6 lei) –componente esențiale pentru construirea roboților și a prototipurilor Curele (14 buc - 251,2 lei) –componente esențiale pentru construirea roboților și a prototipurilor Clamping Collar(15 buc - 387 lei) –componente esențiale pentru construirea roboților și a prototipurilor Angrenaje(8 buc - 371,2 lei) –componente esențiale pentru construirea roboților și a prototipurilor Baterii (1 buc - 345 lei) –componente esențiale pentru construirea roboților și a prototipurilor Șuruburi TSARAS4 și alte componente mici (107,50 lei) – necesare pentru asamblarea roboților și a prototipurilor
Consultarea comunității
Elevii Colegiului Național Pedagogic „Carmen Sylva” Timișoara au fost consultați prin intermediul Caravanei CSH, aceasta fiind o serie de prezentări interactive susținute de echipa de robotică a liceului. În cadrul acestor întâlniri, membrii echipei au prezentat colegilor activitatea desfășurată, proiectele realizate și participarea la competiții, oferind o perspectivă concretă asupra modului în care se aplică cunoștințele din domeniul roboticii. Participanții la Caravana CSH și-au exprimat un interes ridicat față de aceste domenii, manifestând dorința de a participa la cursuri practice de robotică, programare, proiectare 3D, marketing și design grafic, pentru a-și dezvolta propriile abilități. Astfel, întâlnirile au confirmat existența unei nevoi reale de formare aplicată și de acces la resurse educaționale moderne, validând astfel direcția și obiectivele propuse prin proiectul Academia CSH.
Implicare ca inițiator
Membrii, mentorii echipei de robotică CSH și voluntarii se vor implica direct în organizarea și coordonarea atelierelor, în instruirea practică a elevilor și în promovarea proiectului. Pentru a asigura sustenabilitatea proiectului, Academia CSH va fi organizată anual, oferind astfel elevilor oportunitatea de a participa la ediții succesive și de a-și consolida competențele tehnice și creative în timp. Echipamentele și kit-urile STEM achiziționate vor fi utilizate în mod continuu și vor deservi edițiile viitoare ale academiei, permițând elevilor să învețe prin practică, să dezvolte proiecte reale și să experimenteze procesul complet de concepere, asamblare și programare a prototipurilor. În plus, imprimanta 3D va fi folosită constant în cadrul atelierelor de proiectare și robotică. Astfel, investiția în echipamente și resurse materiale nu doar că răspunde nevoilor imediate ale elevilor, dar asigură și continuitatea programului pe termen lung, consolidând un mediu educațional practic și interactiv care va beneficia anual de implicarea elevilor și membrilor echipei CSH în proiecte STEM.
Documente
Declinarea răspunderii
Conţinutul acestei propuneri de proiect nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Primăriei Municipiului Timișoara. Întreaga responsabilitate asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorului.
